SOL med «live» reklame

Arbeid av MediaFront

Nettportalen SOL nylanseres med nettreklame som skrives av tekstforfatterne mens du leser den.

SOL har fått nytt utseende og i den forbindelse satses det på en reklamekampanje utviklet av det interaktive reklame- og designbyrået MediaFront. Reklamen kommenterer det aktuelle nyhetsbildet og skal vise forskjeller på SOL og konkurrenter.

Kampanjen blir gjennomført på to flater, én på trykk og én på nett. Nettkampanjen vil blant annet gå på nettstedene vg.no, Nettavisen, Side2 og aftenposten.no.

Skriblerier. Nettkampanjen består av omtrent 20 forskjellige bannerannonser, den andre er basert på direktepublisering. Annonsene kan tilsynelatende se ut som et blankt ark med skriblerier på; i virkeligheten er det en skribent som skriver innholdet mens du ser på dem.

Tre tekstforfattere vil bytte på å kommentere. I første omgang vil det være en kommentator på vakt i 150 timer. I tillegg er det lagt opp rundt 20 annonseløsninger av generell art. Disse eksponeres når det ikke er skribenter på vakt, samt på visningsbaserte annonser.
– Det har vært en kamp for å få konseptet gjennom i mediene, sier Anders Frogner, kommersiell direktør SOL.

Skeptiske medier. Mediene har vært skeptiske til at de ikke selv kan kontrollere annonseinnholdet, noe som har vært debattert i redaksjonene og den administrative ledelsen.
– Mediene som har gått med på kampanjen fortjener honnør, dette har helt klart vært et vanskelig valg å ta. Den tilliten disse mediene har gitt oss medfører også et betydelig ansvar for SOL som annonsør og ikke minst for skribentene som skal kommentere nyhetsstoffet. Vi har derfor utarbeidet en instruks på hva som kan kommenteres, hvordan eventuelt dette skal gjøres og hva som ikke kan kommenteres, sier Frogner.

Målet med reklamekampanjen er å skape oppmerksomhet og interesse for nye SOL ved å vise egenskapene ved nettstedet.

Nye SOL. SOL, Scandinavia Online AS, ble i vinter delvis skilt ut fra Eniro ved at Aller kjøpte halve selskapet. I høst skal SOL fornye seg, både når det gjelder design og innhold.
– Designet er klart og ble lansert sist uke. Også innholdet har endret seg, men det skal skje mye mer med SOL utover høsten og vinteren, sier Anders Frogner.

Team bak reklameløsningen:
Pål Dobloug – Tekstforfatter
Christian Aune – AD
Marc Garcia – Interactive Programmer
Sverre Stabel – Multimedist
Terje Wollmann – Konsulent/prosjektlede

Se løsningen her.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.