Mobiliserer mot kreft

Arbeid av Screenplay Kommunikasjon

Kreftforeningen lanserer kampanjen «Menn og kreft 07» med budskapet «Mann over 40? Lev livet!». Virtual Garden står bak kommunikasjonen, og fjorårets talsperson «Steinar» har igjen tatt ordet.

Kreftforeningen trommet mandag formiddag sammen det som kan gå og stå av hovedstadens presse, i tillegg til flere kjente musikere, politikere og militære, for å presentere sin nye kampanje «Menn og kreft 07» på Forsvarsmuseet.

Seansen begynte med at Ole Edvard Antonsen spilte sin egen komposisjon «Vidda», før konferansier Ole Petter Holen, kommunikasjonsrådgiver i Virtual Garden, spurte om hva det hadde gjort med ham at moren døde av kreft.
– Man sitter igjen med så mange spørsmål og tanker, men så få svar. Det er en av mange grunner til at jeg støtter Kreftforeningen, fortalte Antonsen.

Sunn sjel i sunt legeme Kreftforeningens leder, Anne Lise Ryel, redegjorde så for kampanjen.
– I fjor satte vi for første gang søkelyset på menn og kreft, da vi skjønte at det var essensielt å få menn til å sjekke helsen sin mer regelmessig. I år er fokuset litt annerledes, og handler om å opprettholde et sunt kosthold og å trene, kort sagt å ta vare på helsa. Kampanjen kan også sees på som et lite spark til våre politikere; jo mer myndighetene tilrettelegger for blant annet godt kosthold, desto lettere vil det være å holde seg sunn, sa Ryel.

Ryel kunne også opplyse om den nedslående statistikken som ligger til bakgrunn for kampanjen:
– Flere menn enn kvinner får kreft.
– Flere menn enn kvinner dør av kreft
– Flere menn enn kvinner er overvektige
– Menn spiser færre grønnsaker enn kvinner
– Menn spiser mer rødt kjøtt enn kvinner
– Menn bruker mindre solkrem med faktor enn kvinner

Målet for kampanjen er å øke kunnskapen om at 1 av 3 krefttilfeller kan unngås, øke kunnskapen om hva hver enkelt kan gjøre for å redusere risikoen for å få kreft, samt å gi tips om hva menn kan gjøre for å ta vare på seg selv og vise hvordan man kan komme i gang.

Pølse-Hansen Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hansen var hentet inn av Ryel for å kaste politikerglans over arrangementet.
– Jeg er kanskje ikke den første man tenker på når man snakker om sunn livsstil, og er vel mest kjent for å ha gitt grillpølsa et ansikt. Men jeg har vært klassisk mann i den forstand at jeg i perioder har trent og spist sunt, mens jeg i andre perioder ikke har levd sunt i det hele tatt. Og omtrent da jeg fylte førti skjønte jeg at det ikke gikk an å leve slik lenger, for da var det så vondt å trene de få gangene jeg trente, at det bare var fælt og leit, fortalte Hansen.

– Men i den senere tid har jeg fulgt noen enkle regler, og den viktigste er at «Alle monner drar». Jeg har blitt flinkere til å spise siunt, og jeg trener 4-5 ganger i uka, selv om jeg også skjeier ut en gang i blant, innrømmet ministeren, som avsluttet med budskapet «Når Pølse-Hansen kan greie det, så kan du greie det!».

Steinar Fjorårets kampanje hadde den interaktive figuren Steinar som midtpunkt. Steinar skal bevisstgjøre menns forhold til egne livsstilsvaner.
– Nettstedet vi lagde i fjor var så populært at vi valgte å la Steinar være vår merkevare fremover, fortalte Ryel.

Det nye nettstedet mennogkreft.no kan du oppleve her.

Kjendisstylist Jan Thomas, som også var til stede på pressekonferansen, har i sakens anledning laget en video-appell om menn og trening. Den ser du i playeren.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.