Årets RfA-kampanje

Arbeid av Per Høj

Saatchi & Saatchis vinnerkampanje for stiftelsen WayBack – Livet etter soning er klar for offentligheten.

Saatchi & Saatchis vinnerkampanje for stiftelsen WayBack – Livet etter soning er klar for offentligheten.

WayBack er en stiftelse som jobber med å hjelpe tidligere straffedømte til å holde seg utenfor murene og tilbake til et normalt liv og jobb. Kampanjen, som består av film, annonser, radiospotter og webløsninger, handler om at livet utenfor murene kan oppleves som hektisk i forhold til fengselsoppholdet, hvor tiden nærmest står stille.

Faddere «Om du har klart overgangen til livet utenfor, er det mange som trenger din hjelp», informerer fortellerstemmen i filmen. Målet med kampanjen er i første omgang å skaffe organisasjonen flere faddere.
– Foreløpig er ikke medieplanen helt klar, men radio går akkurat nå, TV går innimellom og annonser i Aftenposten kommer i uke 3. I tillegg vil det komme plakater på board hos Clear Channel og JCDecaux i løpet av første kvartal, samt webbannere på de store avisenes nettsider, forteller prosjektleder Karianne Berg. Hun kan også fortelle om at brosjyrer og T-skjorter er på vei.

– Vi tror kampanjen blir godt synlig, og håper at WayBack får vervet de fadderne de trenger, og at organsiasjonen blir bedre kjent blant almenheten, sier Berg.

Inspirert av Alcatraz Jørgen Holst, kreativ leder i Saatchi & Saatchi er en av de ansvarlige bak kampanjen. Han forteller at han fikk ideen om dette med rask og langsom tid da han besøkte det verdensberyktede fengselet Alcatraz utenfor San Francisco.
– Jeg hørte hva en tidligere fange fortalte om opplevelsen, og han snakket nettopp om dette med at alt gikk så fryktelig fort utenfor murene. Med Wayback-kampanjen vil vi understreke at overgangen fra fengsel til frihet er brå, og at de som har fått det til er de vi vil ha tak i, sier Holst.

Kreativt team og prosjektledelse: Kristoffer Reppen, Tomm Kjenslie og Jørgen C. Holst
Media: Kine Werenskiold i Vizeum
Fotograf: Rune Kongsro
Kundekontakt: Gitte Svennevig og Ole L. Andersen
Radio er produsert av Sagveien Resort ved Jon Iver Helgaker og Torstein Morstad
TV er produsert av Paradox ved Gaute Hesthagen, Gry Sætre og Jannecke Østvold
Etterarbeid er gjort av Hocus Focus.
Brosjyrer og Adshels er trykket av Ressurs as ved Rune Lie
Bannere er produsert av Suddenly Oslo
T-skjorter er designet av Probat

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.