Kler på ungdommen

Arbeid av TRY

Robin Good har utviklet en holdningskampanje for NSRR og RFSU som skal få ungdom til å bruke kondom. Foreløpig har over 250.000 sett filmen på YouTube, og i jula gikk filmen på TV.

Kampanjen «Tre den på» er utviklet av Robin Good sammen med Motion Blur og regissør Andreas Rønning, samt designbyrået Bleed.

Holdningskampanjen begynte å gå på kino i sommer, og skal få ungdom til å beskytte seg med kondom mot klamydiasmitte. I tillegg til kinoreklame ble det utviklet en interaktiv nettside hvor ungdommen selv må velge hva de ville gjort i en opphisset situasjon, forteller byrået. I jula har filmen også blitt vist på TVNorge under de reklamefrie dagene.

– Holdningskampanjens primære målsetting er å få både jenter og gutter til å bruke kondom når de har sex, og etterlate et inntrykk av at det er de smarte elskerne som bruker kondom, sier Solveig Hokstad i NSRR (Norsk forening for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter). Hun legger til at de også ønsker å avlive myten om at det bare er gutter som er «ute etter et nummer» som har kondom i lommeboka.

Norge ligger helt på topp i Norden når det gjelder klamydiasmitte, samtidig som nordmenn er blant de dårligste kondombrukerne i Europa.
– Foreløpig er det for tidlig å si noe om effekten av holdningskampanjen, men så langt i år ser RFSU en sterkt økning i salg av kondomer. Så gjenstår det å se på klamydiatallene for 2007, om kondomene har blitt benyttet, skriver byrået.

Se filmen på tredenpaa.no.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.