Polet med ny alders-kampanje

Arbeid av TRY

Nå skal all ungdom vise legitimasjon uoppfordret når de handler på polet. – Målet er å gjøre kampanjen til en snakkis blant ungdommene, sier Kai G. Henriksen i Vinmonopolet.

Fra 2. juni tar Vinmonopolet i bruk både radio, film, nett og boards for å skape oppmerksomhet rundt sin nye kampanje «Viktig beskjed».

I kampanje vil ulike figurer formidle viktig beskjeder til ungdom i alderen 18-25 år. En rekke karakterer er skapt av reklamebyrået Try, som står bak kampanjen, for å fronte budskapet om at alle må vise legitimasjon uoppfordret.

Disse er toppmodell Bernt Nicolaisen, ungdomsekspert Gunnar Carlsen, livsfilosof Bente Ulriksen, gladnudist Eva Glans, lystløgner Kim Haavik og liverollespiller Trym Helgaker.

Andre elementer er filmer om frisør Khalid som forteller om «The Khalid`s Classic Cut» og EmoDag som forteller hva «pain» egentlig er.

Her kan du se filmene (ekstern lenke).

Skjerper kontrollen Bakgrunnen for kampanjen er at Vinmonopolet ønsker å skjerpe alderskontrollen for kjøp av alkohol.
– Vi avviste 9.000 personer i fjor fordi de ikke var gamle nok, mens vi spurte 900.000 ungdommer om legitimasjon. Nå drar vi i gang en kampanje som skal få alle under 25 år til å vise legitimasjon uoppfordret, sier administrerende direktør Kai G. Henriksen i Vinmonopolet.

I fjor sommer hevet Vinmonopolet aldersgrensen for å vise legitimasjon fra 23 til 25 år. Det ga umiddelbart resultater. Mens 6.000 ble avvist fordi de ikke var gamle nok i 2006, økte dette til 9.000 i fjor.

Håper på snakkis-kampanje I tillegg ble 900.000 ungdommer spurt om legitimasjon, mens nesten 270.000 viste bevis uoppfordret. Det betyr at Vinmonopolet kontrollerte nær 1,2 millioner aldersbevis i 2007.
– Formålet med kampanjen «Viktig beskjed» som lanseres mandag, er å få alle under 25 år til å vise legitimasjon uoppfordret. Jo flere og oftere vi spør, jo sikrere er vi på at ingen under aldersgrensen slipper gjennom, sier Henriksen.

Han varsler nå at Vinmonopolet vil øke fokuset på alderskontroll ytterligere.
– Vi vet at det ikke er lett å påvirke holdningene til unge mellom 18 – 25. Derfor har vi tatt i bruk utradisjonelle virkemidler til oss å være. Vi spiller på humor og har blant annen laget filmer om bynudister og emo’er. Målet er å gjøre kampanjen til en snakkis blant ungdommene, sier Henriksen.

– Viktig tema
Selv om filmene er humoristiske, er temaet alvorlig. Aldergrensen for vin er 18 år og brennevin 20 år. Likevel er den gjennomsnittlige debutalderen 15 år.

– Vi i Vinmonopolet skal gjøre vårt for at unge under 18 ikke får ta i alkohol. Kampanjen er et ledd i dette arbeidet, sier Henriksen.

Teamet bak jobben fra Try: Art director Tone Humblen, tekstforfatter Silje Fjeld, konsulent Trond Sandø og prosjektleder Ulla Jacobsen.

Team fra Apt: Espen Aaeng, Erland Wienche, Joachim Levin, Thomas Hegge, Odd-Inge Torrissen og Monica Rosengren.

Regi: Ole Endresen
Produksjon: Monster

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.