Samler inn sekunder

Arbeid av Dinamo

Dinamo Reklame og Leger Uten Grenser går nye veier for å engasjere, og holder nå innsamlingsaksjon av sekunder.

Målet for kampanjen er å øke fokus på den høye dødeligheten blant barn under fem år.

Sekundene du donerer på kampanjesiden bruker Leger Uten Grenser til å formidle hva de opplever i felt, under parolen «Færre dør når flere vet». Innsamlingen av sekunder betyr ikke at Leger Uten Grenser ikke også trenger flere givere og feltarbeidere.
– Men ikke alle har lyst eller mulighet til å gi penger eller måneder av sitt liv til feltarbeid. Derimot bør alle ha noen sekunder til å lytte og til å dele innholdet med andre, siden videreformidlingen i seg selv kan bidra til at flere engasjerer seg, sier tekstforfatter Stein Simonsen. 

Velg selv Siden er lagt opp slik at brukeren selv velger antall sekunder, og får et budskap eksponert som har akkurat denne varigheten. Norske leger og sykepleiere som har vært ute på feltoppdrag spiller selv en viktig rolle som formidler av innholdet på siden.
– Budskapene presenteres på ulike måter, film, stillbilder, tekst og tegninger, alle med ulikt innhold og ulike lengder, sier Simonsen, og legger til at det islandske bandet Sigur Rós støtter kampanjen med 604 sekunder. 

Dette er nemlig lengden på låten «Svefn-G-englar», som bandet lar Leger Uten Grenser bruke på nettsiden. 

Kampanjen består også av radio og plakater på buss og bane, hvor man bes gi sekunder av reisen til å høre rapporter på telefon ved å ringe et av flere ulike nummer, også det med ulike sekundintervaller. 


Team i Dinamo: 
AD: Torstein Greni og Live Huse
Tekstforfatter: Stein Simonsen
AD-assistanse: Mats Nyquist, Jannike Flaten, Trine Kvarud og Guro Trevland
Prosjektleder: Lene Gjelsvik og Tonje Østbye
Konsulent: Tom Søgård

Produksjon nett: Mediafront
Produksjon lyd: Sagveien Resort
Produksjon film: Sherpa Film 

Kommentarer

Frank Standal Dybhavn

Ansatt i Tibe Republic

9 år, 2 måneder siden

enig med torkel da!

Fred Hauge

9 år, 2 måneder siden

Dagens! Nei, ukens! Nei...
Super oppfølger til gullkampanjen fra et par år tilbake, Viser hva et gjennomtenkt dramatiseringsgrep kan gjøre med dokumentarmateriell.
Journalistisk reklame er en retning med mye ugjort!

Torstein Greni

Creative Director i McCann Oslo

9 år, 2 måneder siden

La oss ikke miste fokus.

Magnus Cederholm

Designer i NRK

9 år, 2 måneder siden

Veldig fint! :)

Torstein Greni

Creative Director i McCann Oslo

9 år, 2 måneder siden

En av aktørene vil være gjest på P3s "Osenbanden" i dag, 16:00-17:00. Dette er verdt å få med seg.http://nettradio.nrk.no/default.php?kanal=p3

Hans Martin Rønneseth

9 år, 2 måneder siden

Dette var bra greier!

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

9 år, 2 måneder siden

Oppfordrer herved til å bruke formateringskodene (se hvordan på «Vis formateringskoder».Da kan man nemlig nøye seg med å klikke på linken:http://nettradio.nrk.no/default.php?kanal=p3

Torkel Bjørnstad Sveen

Art Director i Kitchen Reklamebyrå

9 år, 2 måneder siden

Veldig, veldig bra!!

Mathias Haddal Hovet

9 år, 2 måneder siden

Applaus!

Frank Standal Dybhavn

Ansatt i Tibe Republic

9 år, 2 måneder siden

enig med torstein!

Hans Magne Ekre

9 år, 2 måneder siden

Dette synes jeg er skikkelig bra! (Altså det for Leger uten grenser. Formateringskodene til Harald er midt på treet.)