I disse dager lanseres årets Reklame for alvor-kampanje for Miljøagentene. I år som fjor vant Saatchi & Saatchi konkurransen om å få lage kampanjen for den ideelle organisasjonen. Årets organisasjon, Miljøagentene, arbeider for å øke miljøbevisstheten hos barn, og kampanjen dramatiserer at barn ofte har en større miljøbevissthet enn voksne.
Hos Saatchi setter de pris på å jobbe med RFA, selv om det er for andre året på rad.
Det er like gøy hver gang. Vi merker at det er en fordel å ha gjort RFA før. Denne gangen kjente vi prosessen og det gjorde arbeidet enklere, sier art director i Saatchi & Saatchi, Kristoffer Reppen.
Bevisst byrå
Miljøagentene er ganske annerledes i innhold enn fjorårets mottaker, Way Back, som er en organisasjonen for eks-innsatte som skal tilpasses livet utenfor fengselet etter soning. Hvordan har det vært å jobbe med Miljøagentene sammenlignet med Way Back?
Denne gangen hadde vi litt rutine, noe som har resultert i at vi har laget en større, bredere og mer helhetlig kampanje. Vi fant et konsept for Miljøagentene som åpnet opp for flere ideer enn hva konseptet vårt i fjor gjorde for Way Back. En annen viktig forskjell er at vi i år har brukt hele byrået i utviklingen av kampanjen. Alle de kreative har vært med fra start til mål.
Store ambisjoner
Daglig leder i Miljøagentene, Heidi L. Neilson sa tidligere i høst at hun og organisasjonene hadde store ambisjoner med den kommende kampanjen. Hva håper byrået å oppnå med kampanjen?
Vi ønsker å øke kjennskapen til Miljøagentene samtidig som vi selvfølgelig er tent på å se en direkte respons. Vi vil se flere miljøagenter i landet vårt, samtidig som vi håper at organisasjonen kaprer så mye mentale markedsandeler som mulig. Kort og godt som det «Lovemarks»-byrået vi er vil vi rett og slett gjøre Miljøagentene till et lovemarks blant folk flest, noe vi syns de fortjener å være. I tillegg hadde det selvfølgelig gjort seg om «Jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet» ble en saying, forteller Reppen.
Kampanjen har vært gjennom minimale justeringer fram mot lansering.
Vi ble bedt om å gå en runde på film, så det har vi gjort. Men bortsett fra det så er kampanjen den samme som vi sendte inn i konkurransen.
Går dere for et hattrick og prøver å vinne RFA neste år også?
Siden sjefen kanskje leser dette må jeg si nei. Dessuten hadde det jo vært hyggelig om noen andre kunne få vinne RFA også, avslutter Reppen.
TV-kampanjen begynner å gå på de reklamefri dagene i romjulen.