Skjult budskap mot skjult vold

Arbeid av Kitchen Reklamebyrå

Oslo Krisesenter er ute med 80 kryptiske boards spredd rundt i bybildet i Oslo. Kitchen står bak kampanjen.

Boardsene er strategisk plasserte og henvender seg først og fremst til fotgjengere. Ved første øyekast ser det ut som snapshots tatt av tapetet fra et vanlig hjem, men om man går noe nærmere ser man at tapetmønsteret bærer viktige budskap:
 
«Vold mot kvinner utøves hjemme i det skjulte.»
«En av seks kvinner opplever å bli mishandlet av sine nærmeste.»
«Hjelp oss i arbeidet for voldsutsatte kvinner.»
«Oslo Krisesenter, bankkonto 5057 0507 246.»

 
–– I stedet for å bruke skremmende krigstyper valgte vi å skissere ut innholdet i selve problematikken. Vi håper kampanjen rette søkelyset på et viktig budskap det er liten bevissthet rundt, sier teamet i Kitchen.
 
Toppen av isfjellet – I løpet av 2008 var det 316 kvinner og 219 barn som bodde hos oss, i tillegg 742 som brukte Oslo Krisesenter på dagtid. Dette er bare toppen av isfjellet. Både kvinner, barn og alle som møter disse i hverdagen kunne ha brukt oss mer. Derfor er det viktig for oss å nå ut med informasjon om hvor mange dette berører, at vi faktisk finnes og hva vi gjør. Vi setter pris på hjelpen fra Kitchen så langt og synes de har fått frem budskapet vårt på en relevant, engasjerende og troverdig måte i utendørsmediet. Dette som et første steg på veien i å bli mer synlig, sier Inger Lise Wamsness Larsen, daglig leder i Oslo Krisesenter.
 
Teamet består av:
Konsulent: Yvonne Waage
Prosjektleder: Suzanne Bonnevie
Kreatører: Ole Henrik Stubberud og Heidi Mittun-Kjos
Ad-ass: Håkon Stensholt
Illustratør: David Johannesen
Medie: JCDecaux, Eurosize
Ansvarlig hos kunde: Olaug Rønningsdalen og Inger Lise Wansness larsen

Kommentarer

Pål Wehus

8 år, 9 måneder siden

KJEMPEFIN!Når den alle voldsofre? Nei.
Virker den desto sterkere på de som får den med seg? Ja.

Odd Einar Hennøy

Tekstforfatter i Alle Gutta

8 år, 9 måneder siden

Min mening om denne jobben ligger skjult på min hemmelige blogg

Pål Jespersen

Senior Art Director/Kreatør i Creuna

8 år, 9 måneder siden

Super fet jobb:) Fin detaljrikdom. Veldig bra!

Thale Tornes

7 år, 8 måneder siden

Jeg synes det er en fin måte å nå ut til de som ikke i utgangspunktet oppsøker info om dette temaet. En måte å hjelpe de som blir påført vold er å øke bevissheten rundt temaet hos almennheten og å skape samtale rundt det...

Benedicte Wessel-Holst

8 år, 9 måneder siden

Hvor hemmelig og kryptisk kan en board tillate seg å være? Ser jo den estetiske verdien. Kunne tenkt meg den tapeten selv. Men jeg måtte lese pressemeldinga for å skjønne greia.

Jarle Hetland Bjørlin

8 år, 9 måneder siden

...joda, neida så. Lettere når det blir varmere i været..Fin strek da.

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

8 år, 9 måneder siden

Nå er vel leskur-mediet en vesentlig forutsetning for at det skal funke (har man 5 minutter å slå ihjel gransker i hvertfall jeg det meste av skriftlig kommunikasjon i umiddelbar nærhet.)

Bernt Anker Bakken

Daglig leder / rådgiver i Why Oslo

8 år, 9 måneder siden

Eh.. er det ikke i disse dager- ja før 31 altså, at det lages en god del løsninger som nettopp skal snakke til reklamefolk :)

david mcinnes

Creative Director i Making Waves

8 år, 9 måneder siden

Reklamefolk er ikke imun mot vold i nære relasjoner og kan like lett være i målgruppen for en kampanje på temaet som de som ikke jobber med grafikk/reklame/kunst o.l. Kanskje det er viktig å ha en slik kampanje som kan rette seg mot grupper av kvinner som eller oppleves som så ressurssterke at de "sikkert ikke opplever sånt no' i sine forhold". Videre er reklamefolk heller ikke imun mot å kjenne personlig eller være nabo til kvinner som opplever vold i sitt eget hjem. "Dere" må opplyses dere også - som alle andre yrker :)
Vibeke K. Ottesen, kriminolog

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

8 år, 9 måneder siden

Odd Einars hemmelige blogg