Morgendagens gitarhelter

Arbeid av McCann Oslo

StatoilHydro bringer satsingen «Morgendagens Helter» til By:Larm, og det er støtte til Norges internasjonale rock-eksport som står på agendaen.

Morgendagens Helter er StatoilHydros talentutviklingsprogram innenfor områdene sport, kultur og utdanning. Formålet er å gi unge mennesker en sjanse til å ta talentet sitt til et nytt nivå og kanskje gjøre internasjonal karriere. Som en del av dette programmet samarbeider StatoilHydro med by:Larm for å støtte unge norske rocketalenter.

Stort stipend By:Larms fagjury, ledet av Magne Furuholmen, deler også i år ut StatoilHydro-stipendet på kr 800.000,- som skal hjelpe et band eller en artist med å etablere seg utenfor Norges grenser. I fjor var det Ida Maria som vant stipendet.
– Vi er veldig glad for at Norges største virksomhet tar ansvar og er med å bidrar til at norske talenter får bedre vilkår og muligheter. Man kan få til utrolig mye for 800 000,- med den rette planen,  mener daglig leder i by:Larm, Erlend Mogård-Larsen.
 
I sin nye nettkampanje for StatoilHydro har McCann utviklet tredimensjonale bannere der fagjuryens 10 nominerte band får presentere seg og sin musikk – i tillegg til å høste ris og ros fra publikum, som gjøres ved å låne artistenes egne uttrykk og presenterer publikum for en «vegg av lyd».

Si din mening Muligheten til å vinne premier gir enda en grunn til å gjøre seg kjent med bandene som kan vinne årets StatoilHydro-stipend. De kommentarene som folk legger igjen i bannerløsningen publiseres fortløpende, og rullerer med andres kommentarer på de ulike bannerne.

Se McCanns 3D-bannere her.

Se kampanjesiden her.

Kunde: StatoilHydro
Ansvarig kontaktperson: Oddvar Høie
Byrå: McCann
Konsulent: Mark Robinson
Prosjektleder: Yvonne Jacobsen
AD & tekstforfatter: Frank Undheim & Morten Berger Karlsen
Webdesign: Vegard Bjørlykke (Scandinavian Design Group)
Produksjonsbyrå: B-Reel
Mediebyrå: IUM (Initiative Universal Media)

Kommentarer

Torkel Bjørnstad Sveen

Art Director i Kitchen Reklamebyrå

8 år, 9 måneder siden

Veldig fint!!

Torkel Bjørnstad Sveen

Art Director i Kitchen Reklamebyrå

8 år, 9 måneder siden

Det er jo helt naturlig med sponsing. Syns de gjør det på en veldig årleit måte her egentlig.

Frank Undheim

Ansatt i McCann Oslo

8 år, 9 måneder siden

Turkmenistan Oil-stipendet!

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

8 år, 9 måneder siden

Hehe, du kom meg i forkjøpet, Frank.

Eivind Lislevand

8 år, 9 måneder siden

Håper virkelig at flere av debattantene her vet at merkebygging ikke måles, veies og vurderes på starttidspunktet til en implementert kommunikasjonstrategi?
Uansett og i disse ulovlignedlastingstider er StatoilHydro kanskje hverken bedre eller verre enn platebransjen...?

Fred Hauge

8 år, 9 måneder siden

Anders, du mener vil ikke at Statoil Hydro kun skal sponse tiltak med samme verdisyn som konsernet selv? Det er jo nettopp fordi kommers og kultur er to ulike verdener at man kan lære noe av hverandre. Og takke meg til selskap som sponser kultur og ikke bare svette idrettshelter - selv om det selvsagt ikke endrer hensikten med sponsingen det spøtt. I dette tilfellet har sponsingen gitt noen artister spalteplass til meninger om Statoil Hydro og oljeutvinning, en positiv og alldeles gratis, om enn utilsiktet, bieffekt. Mer av det! For øvrig synes jeg annonsene funker fint!

Anders Aakre

8 år, 9 måneder siden

Først av alt. Fine bannere og fin løsning.Jeg er vel enig med Harald i at StatoilHydro sponser hele Norge, og at den diskusjonen som var i media i etterkant var av den patetiske sorten. Og det er klart at når Hank fra Hælvete stiller smilende opp i Grosvold, ja da er indie ikke så innmari indie lenger.Æsj, jeg ble vel bare litt trist til sinns i det disse annonsene fortalte meg så veldig billedlig at hele landet lever på oljens nåde. Også indiescenen.Og Fred, jeg mener ikke at StatoilHydro kun skal sponse aktører med identisk verdisyn som seg selv, men det finnes kanskje noe midt i mellom? For jeg er veldig usikker på om StatoilHydro profitterte på den påfølgende spalteplassen.

Anders Aakre

8 år, 9 måneder siden

Flotte bannere. Ingen tvil om det. Men er det bare jeg som synes at linken mellom tynne, bleike indierockere og StatoilHydro ikke kjennes helt naturlig?

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

8 år, 9 måneder siden

Hele landet og alle som bor her er jo i og for seg sponset av StatoilHydro. Da blir det smått patetisk når enkelte av artistene trekker seg i protest (tror det var en tamburinspiller, eller liknende. Marimba?). Kan skjønne innvendingen din overfor kobling mellom oljerikdom og inde-credoet, Anders, men finnes det egentlig noe mindre troverdig enn akkurat det i 2009? Hvit og blek, men velfødd og pyntelig oppfostret middelklasseungdom som dyrker alternativscenen. Ikke noe galt i det, jeg har fått noen av mine mest rystende deilige musikkopplevelser i trange, svette kjellerlokaler foran slike band. Men det er lenge siden indiescenen representerte en reell alternativ kultur, innslagene av f.eks. politisk motiverte musikere er ytterst sjeldne (heldigvis, hadde jeg nær sagt). StatoilHydro-sponsen er således ytterst passende, om enn overraskende ærlig.

Torkel Bjørnstad Sveen

Art Director i Kitchen Reklamebyrå

8 år, 9 måneder siden

Jeg ser ikke noe stort "troverdighetsproblem" i akkurat dette tilfellet. Tror ikke det plager verken artister eller publikum. Om SH får noe ut av det, eller hva deres verdigrunnlag er, får noen andre svare på..

Sigurd Solberg

Tekstforfatter / Kreativ leder i Futatsu Industries

8 år, 9 måneder siden

Jeg gjør heller ikke det, Stein, men vi måtte løse alt med interne ressurser (unntatt Lindstrøm-plakaten, hvor Thorbjørn Ruud tok i et tak).

Anders Aakre

8 år, 9 måneder siden

Det er klart det er naturlig med sponsing generelt. Ingen sier vel noe annet.Men jeg mener det er unaturlig for StatoilHydro å støtte By:Larm. Det blir rart og lite troverdig. Og dette handler ikke om å selge seg eller ikke. Jeg skjønner By:larm kjempegodt. Penger er greit å ha.Men når forskjellen i verdigrunnlaget til sponsor og den som blir sponset er for stor, sitter ikke sponsor igjen med noen ting som helst.

Sigurd Solberg

Tekstforfatter / Kreativ leder i Futatsu Industries

8 år, 9 måneder siden

Tusen takk.

Stein Simonsen

Ansatt i McCann Oslo

8 år, 9 måneder siden

Glimrende bannere! (Og ikke visste jeg at Sigurd Solberg spiller i Harrys Gym.)

Mathias Haddal Hovet

8 år, 9 måneder siden

Nei,fin løsning!

Jørgen Holst

Creative Director, Digital i Bates

8 år, 9 måneder siden

Veldig, veldig kule. flott jobba!