Polariserende Burger King

Arbeid av Futatsu Industries

Futatsu tar opp tråden fra Crispin Porter + Bogusky når de skal lage hjemlig reklame for deres felles kunde Burger King.

(Oppdatering: Filmen er midlertidig fjernet etter ønske fra byrå/kunde på grunn av komplikasjoner rundt telling av virale treff. Men lydsporet er fremdeles å høre på radiospotten.)

I over seks år har Burger King med Chief Marketing Officer Russ Klein i spissen laget reklame som deler publikum i to. Burgekjempen blir tidvis kritisert for sine provoserende aktiviteter, men har bevisst valgt å være en synlig og høylydt aktør.

–– Hvis du ikke er tydelig, dør du. Vi forsøker ikke å skape provokasjon, men vi forsøker alltid å kreere spenning og usikkerhet. Du skal føle det som litt ekkelt når Kongen (BKs selsomme maskot - journ.komm) vekker deg opp med frokost, sa Klein til Adweek her forleden.

Et nylig eksempel er Whopper Virgins, der fjerntliggende stammefolk som aldri hadde smakt vestlig mat før, ble bedt om å blindteste Whopper mot Big Mac. De negative reaksjonene kom umiddelbart. Andre eksempler er Sponge Bob's Square Butts, Kingon Nipple Pinch, aktiviteten der du fikk en Whopper for 10. venn du fjernet på Facebook og lanseringen av burgeren som fikk Mexico til å fremme en offisiell protest.

En god burger er en god ting. Her hjemme har Futatsu Industries nylig gjennomført «Stick to Beef»-kampanjen for nettopp Whopperen. Også det en kampanje som kan polarisere, mener kreativ leder Aris Theophilakis.

–– En god burger er en god ting, og ikke noe å ha dårlig samvittighet for, tvert imot. Derfor pakker ikke Burger King inn det hele i familielykke og kategoriklisjeer, men utfordrer det politiske korrekte, gjerne med humor, selv om noen ikke skulle like det. Stick to Beef har scoret bra i BK-menigheten og blant de yngre. Så langt er det bare en person, som faktisk jobber i reklamebransjen, som har kritisert kampanjen, og det er jo greit. Sterke meninger og taktikkeri må man leve med, sier han.

Web-filmen er laget av Tilnærmet Lik, og radio produsert av Verdens Sterkeste Mann.

Kommentarer

André Koot

Kreatør i SMFB

8 år, 5 måneder siden

At kampanjen blir tatt godt imot der den skal er jo veldig bra, og poenget med en kampanje som sådan. Min kommentar baserte seg på at kampanjen i denne saken ble dratt opp i samme åndedrag som de nevnte amerikanske. Hvis det er slik at Stick to Beef har klart det samme som de kampanjene har gjort, å virvle opp såvel begeistring som sinne der ute, så tåler den jo sammenlikningen til gangs og imøtekommer CEO Russ Kleins ønsker. Men hva som tas opp i et bransjeforum synes jeg ikke hører med i det regnestykket. Dette er heller ikke nødvendigvis et forum man må provoseres eller engasjeres kraftig for å ytre seg i, ei heller bedrive taktikkeri, men fra tid til annen snakke åpent om hva som rører seg innen faget.

Benedicte Wessel-Holst

8 år, 5 måneder siden

Synes det er rimelig arrogant å stemple all kritikk av noen reklamejobber som taktikkeri. Tipper det ikke er mer surmaga enn at ikke alle syns det er en kjempe idé å tøyse med Hitler, Pol Pot og Idi Amin når man skal pushe burgermat. Men hey! Polarisering er kult da!

Alexander Gjersøe

8 år, 5 måneder siden

"Så langt er det bare en person, som faktisk jobber i reklamebransjen, som har kritisert kampanjen, og det er jo greit."Nå er det to.

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

8 år, 5 måneder siden

Kommentar fra Aris (som ikke har opprettet brukerkonto her):«Som jeg sa, sterke meninger og taktikkeri lever vi fint med. At det er arrogant at vi aksepterer at folk av forskjellige grunner ikke liker dette, skjønner jeg ikke, men det er kanskje der arrogansen min ligger?? At nesten samtlige som har engasjert seg i (blitt provosert av) denne kampanjen, inkludert personen som ble nevnt i artikkelen, kommer fra samme byrå, er jo også interessant. For å gjenta; kampanjen funker der den skal. Om ikke det er engasjerende, ja nei så vet ikke jeg hva vi skal forlange av reklamen. At den ikke provoserer flere enn dere og noen til (dere snakker sikkert på vegne av flere) er også fint når vi som sagt vet hvordan den funker. Det vi da altså vet er at mange liker den, og mange liker den ikke. Et annet ord for det kan være nettopp polariserende.»

Harald Grenne

Redaktør i Kreativt Forum

8 år, 5 måneder siden

Juggu om ikke Whopper Freakout fikk Grand Effie.

André Koot

Kreatør i SMFB

8 år, 5 måneder siden

Er dette polariserende?Burger Kings tydelige provokasjonsstrategi er interessant. De tyr tidvis til originale og spennende ideer som enten underholder eller provoserer, alt etter hvor du som mottaker står. De lykkes med det de sier de skal gjøre, å dele publikum i to, og virkelig engasjere med potente og velfunderte påfunn, som Whopper Virgins m.fl. Og de gjør dårlig smak med god smak og eleganse. "Stick to beef"-kampanjen er etter min mening hittil en god stubb unna det amerikanerne gjør på to punkter:1. Den mangler ideene som holder det Burger King lover: Å provosere noen mens man begeistrer andre, altså dele mengden i to, men likefullt engasjere folk. Det å snakke om at Hitler likte grønnsaker morer sikkert en del i og utenfor BK-menigheten, og flytter antageligvis burgere også. Derimot ser jeg ikke helt sprengkraften og det engasjementsskapende aspektet, som nevnte Whopper Virgins og Facebookstuntet inneholdt, verken i radiokampanjen eller filmen. Theophilakis sier selv at sålangt har kampanjen kun møtt kritikk fra én person (nå et par til), og det en spesielt interessert person fra egen bransje. Er dette egentlig provoserende/engasjerende på den måten man ønsker (les: publikum)?2. I tillegg til at engasjementsbiten synes å mangle; ender man her opp med bare å fornærme en mindre gruppe mennesker som har et anstrengt og reelt forhold til for eksempel Pol Pot? Altså å gjøre dårlig smak uten god smak.

Lars Bie

8 år, 5 måneder siden

Slutt å krangle gutter! Kan ikke alle sammen bare være venner ??