Antikort

Designbyrået Anti har utviklet et spesialdesignet visakort for det japanske markedet. Kreativ leder Kjetil Wold har samtidig vært kurator for hele prosjektet.

15235 68fd2 original
15236 7fc46 original
15237 97a5d original
15238 4b5f3 original
15239 25da9 original
15240 af14b original
15241 b35ea original
15242 691f4 original

Anti har denne gangen samarbeidet med Tokyo-kommunikasjonshuset Drill, som er deleid av verdens største reklamebyråkjede, Dentsu.

– Kunden vi har jobbet på er Visa japan hvor det er utviklet et konsept for Visa Epos card som heter 100Design cards. Målgruppen er unge japanske forbrukere som kan velge mellom 100 spesialdesignede visakort og finne sin favoritt, forteller kreativ leder Kjetil Wold.

Image og design er en viktig tileggsverdi som brukes for å skape seg konkuransefortrinn, mener Wold. I det japanske markedet er forbrukerne villige til å betale 10 dollar for kortet, noe som har gjort det til en lønnsom affære for Epos Visa Card.

Det er Wold og designer Martin Yang Stousland som har blit invitert til å delta i prosjektet ved å designe et eget kort (det første i mediespilleren). I tillegg fungerer Wold som kurator for designerne og illustratørene som deltar.

Anti har fått med seg internasjonale stjerner som Alex Throuchet, Kam Tang, Serial Cut og Jeremyville.

– Det er en fjær i hatten for et lite designbyrå fra Norge og få bli invitert inn på dette prosjektet, og det posisjonerer oss selvsagt godt på en internasjonal designscene. Prosjektet viser også at det kan lønne seg å bruke design som konkuransefortrinn. Epos har doblet bruken av kort i målgruppen, forteller Wold, som benytter anledningen til å utfordre norske kortutstedere til å gjøre det samme.


Involverte byråer

91126 20304 original

ANTI