Furtne bønder

Gårbrukere liker det dårlig når folk hevder at McDonald's-burgerne ikke kommer fra norske kuer.

16102 459a3 original

DDB Oslo er klar med en ny film for McDonalds, som er på lufta nå. Filmen skal avlive myten om at McDonald's-burgere kjøpt i Norge lages av importert kjøtt.

Kampanjen omhandler McDonalds 25 år lange samarbeid med norske bønder om å få frem de beste råvarene. Det er mange i dette landet so ikke er klar over at McDonalds får mesteparten av sine råvarer fra Norge, og ikke fra et sentrallager i Europa, forteller byrået.

Ifølge Dagens Næringsliv bruker McDonald's 75 prosent norske råvarer, mens blant annet burgerbrødene er svenske. Selskapet bruker 1550 tonn norske storfekjøtt i året.

Opptakene ble gjort på Hvidsten Gård i Vestby, og en av rollene i filmen spilles av bonden på gården, Jens Andreas, som leverer storfekjøtt til McDonalds- leverandør Nortura.



Team hos DDB Oslo er kreativt ansvarlige Magdalena Kamøy og Kenneth Lamond Johansen, rådgiver Hans Petter Stub og prosjektleder Gro Marwold.

Regi er ved Calle Åsland fra Lunatic Speed. Produksjon er ved DDB Film og produsent Jessica Paine.

Involverte byråer

87032 eb28c original

NORD DDB