Den Syngende Værdama

Arbeid av DIST Creative

Utfordring:
TV2s største underholdningssatsing høsten 2009 var lanseringen av det kommende talentshowet X Factor

Utfordring: TV2s største underholdningssatsing høsten 2009 var lanseringen av det kommende talentshowet X Factor. Oppgaven vi fikk var å komme opp med en stor idé som kunne øke oppmerksomheten rundt programmet i forkant av premieren. Utfordringen var at det norske folk hadde sett mange talentprogrammer tidligere. Vi måtte få X Factor til å virkelig stå ut som noe annerledes. På et svært begrenset budsjett. Nøkkelinnsikt: Alle kan ha en x faktor, uansett hvem du er og hva du driver med. For å kommunisere dette skjønte vi at vanlig reklame ikke ville gjøre jobben. Vi ville bevise at et talent kan være gjemt hvor som helst. Og at det kan vekkes til live når du minst venter det. Og det gjorde vi, nesten helt gratis. Løsning: Vi gikk til TV2s egne ansatte. Hva om vi utfordret værdama til å synge hele værmeldingen? Fra begynnelse til slutt. På rim. Live! Resultater: - Umiddelbart etter stuntet eksploderte saken i sosiale medier som YouTube, blogger, Facebook og Twitter. - Neste morgen var saken førstesideoppslag på papirutgaven av både VG og Dagbladet - Førstesideoppslag på alle de store nettavisene som viste stuntet i sin helhet - "Sangen" ble spilt på radio, og P3 laget til og med sin egen remix - På premieren hadde programmet mer enn 566.000 seere, noe som tilsvarer en total markedsandel på 36,8%, og over 60% i hovedmålgruppen. - Den syngene værdama genererte medieomtale til en estimert markedsverdi på over 5.000.000 kroner. - Eli Kari Gjengedal mottok også Norsk Målungdoms Dialektpris for sin opptreden.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.