Musikalske hvitevarer

Arbeid av Apt

I samarbeid med Apt lanserer IKEA en ny nettkampanje der du kan spille på hvitevarer og skape dine egne dansevideoer.

Ideen som er utviklet av IKEA er å vise hvordan produktene er laget for å passe sammen. Nå kan brukerne skape sin egen rytme av hvitevarelyder. Hver lyd på mixepulten har en tilhørende danser som dramatiserer lyden gjennom kreativ dans.
 
Kaada har stått for lydopptak til musikkmixeren og Erik Rulin har koreografert dansen i samarbeid med Apt. Kampanjen har bare vært på lufta en dag, men Apt melder at resultatene så langt lover godt.

– Vi har som målsetting å øke kjennskapen til IKEAs hvitevaresortiment og tar i bruk flere kanaler de nærmeste ukene. På hvitevaremix.no er målet å involvere brukerne i våre produkter på en annerledes måte, sier Frode Ullebust, kommunikasjonsrådgiver i IKEA Norge.

Microsite: www.hvitevaremix.no

Hovedtall:
723 mixer er laget i i galleri
2 723 besøk
08:38 Gjennonsnittlig tid på nettsted
5,17 prosent bouncerate

Viktigste trafikk-kilder:
59,8 prosent direkte treff
29,63 prosent fra Facebook

Annonse 1
Annonse 2

Koreografi: Erik Rulin

Dansere:
Sulekha Ali Omar
Suzie R Davies
mattis.ekholm
Niklas gundersen
Ida Wigdel
Lone Torvik
Terje Tjøme Mossige

Musikk: Kaada
Styling: Agnete Bjerknes

Team APT
Christian Pettersen, filmprodusent
Vegard Bjørlykke, AD
Alexander Pope, flash microsite
Knut Skåla, flash microsite
Odd-Inge Torrissen, flash annonser
Anders Stalheim Øfsdahl (teknisk)
Marte Listhaug, prosjektleder
Kristian Bye, konsulent

Team IKEA
Johan Hafstad, AD
Alexander Grønli, Onlineansvarlig
Frode Ullebust, Kommunikasjonsrådgiver

Mediebyrå
Mediaco

Kommentarer

Per Kristian Voss Halvorsen

Kreativ leder i ANTI

7 år, 9 måneder siden

Dette er faktisk en liten skandale. Jeg veiledet på Westerdals da ideen ble presentert for Ikea. Vet noen om teamet, eller Westerdals har kontaktet dem? Et regelrett ran som dette burde jo ikke gå upåaktet hen. Her må teamet i det minste krediteres og, avhengig av avtalen mellom Westerdals og Ikea, honoreres. Og bare for å nevne det, ref. Staples-diskusjonen, dette er plagiat. Samme idé, samme kunde, presentert for dem for 2-3 år siden? Eneste forskjellen er at denne er dårligere.

Sindre Veseth Foss

Art Director i Ernö

7 år, 9 måneder siden

Skal jeg være helt ærlig, så minner dette meg om en jobb som vant elevkategorien i Gulltaggen 2008. (Hvis jeg ikke tar feil var jobben også premiert i Gullkalven 2008). Her laget teamet (Marianne Lyse og Anette Helle fra Westerdals SoC) en kampanjeside for IKEA hvor en skulle mikse lyder fra skapdører, kosteskaft og glass til din egen rytmiske sang. Jobben beskrevet på Gulltaggens egne websider:http://www.gulltaggen.no/19266/2008?katid=2464#16142

Benjamin Aker

Web Consultant i Visma IT & Communications

7 år, 9 måneder siden

Fin jobb! Bare et lite råd fra en musiker: Når dere bruker 4/4 tempo, og 4x4 grid, ville det vært naturlig å legge opp til 4 patterns (det dere kaller "rytmer"). F.eks. 1 intro, 2 beats og 1 end/fill. Nå er det max tre, og det blir veldig pussig oppbygde mikser av det. Just saying :)

Finn (DIST) Knudsen

7 år, 9 måneder siden

"Idéen er fin den og som jeg har sagt tidligere så er det ingen tvil om at dette både funker og skaper begeistring. Men, jeg skjønner ikke at det kan snakkes om pionérpriser og gullblyanter og at dette er en original idé. Fordi den er nylig gjort. For 7 måneder siden dro denne ideen med seg en haug med løver"