Klassiker mot nye høyder
Mack satser på selve arvesølvet Mack Pilsner for å synliggjøre seg. Nytt design og nye emballasjeløsninger er oppskriften for å nå nye høyder.
Aktuelt byrå
Tank Design Tromsø
Tank Design ble hyret inn til å redesigne Mack Pilsner, samt bygge opp en serie av de mest tradisjonsrike produktene til Mack. Produktene det er snakk om er, foruten Mack Pilsner, også Haakon, Bayer og Fatøl.
Vi vil i større grad fremheve tradisjonelle øl- og bryggeriverdier for disse produktene, forteller produktsjef Cathrine Giæver.
Førende for designarbeidet var verdiene tradisjon, trygghet og lokal tilhørighet.
Vi ønsket at vår historie og lange bryggerierfaring skulle få større plass i designet. Videre er det viktig for oss å synliggjøre at vi er et lite bryggeri med utgangspunkt i Nord-Norge, sier Giæver, og sikter til stoltheten mange nordlendinger føler over å ha Mack i landsdelen.
Den nordnorske pilsneren. Mack Pilsner har vært hovedproduktet til verdens nordligste bryggeri helt siden 1888, og designerne i Tank Design startet med å studere Pilsens utvikling. Grunnleggeren av Macks Ølbryggeri, Ludwig Mack, lot seg inspirere av de samiske fargene, og det er de sterke fargene gult, rødt og blått som har preget etiketten på Mack Pilsner.
Det er med stor respekt vi gikk i gang denne designprosessen, sier Bernt Ottem, designer i Tank.
Mack Pilsner er en klassiker i norsk bryggerinæring, og har hatt sitt unike uttrykk helt siden lanseringen. Vi har lagt stor vekt på å videreføre og tydeliggjøre de etablerte særpregene i det nye designet.
Til tross for at alle elementer i etiketten er tegnet på nytt, har det samtidig vært viktig at sluttresultatet ikke fremstår som fremmed for forbruker. Det skal ikke være tvil hvor Mack Pilsner står i butikkhyllene, avslutter Ottem.
Grafisk design: Bernt Ottem og Bjørn Viggo Ottem
Involverte byråer
Tank Design Tromsø