Stressfri julekalender for melk.no

Arbeid av Creuna

«Nissemors stressfrie juleplanlegger» er laget av det digitale byrået Creuna på oppdrag fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

I førjulstiden er det mye som skal gjøres og mye å huske på. Stressnivået kan nå faretruende høyder. Men det er hjelp å få: Juleplanleggeren er årets julekampanje fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), og finnes på www.melk.no/jul/. Hver dag fra i desember legges det ut nye råd og tips som hjelper travle førjulsmennesker å huske på det viktigste, og å gjøre litt hver dag slik at stressnivået kan senkes og erstattes av adventsglede.

– Jul er høysesong for meieriprodukter, og dette er en glimrende måte å fortelle om alt de kan brukes til. Samtidig bidrar vi forhåpentligvis til en hyggelig og litt mindre stressende førjulstid, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

Du får også mulighet til å abonnere på en gratis SMS-tjeneste, eller få tipsene via fanside på Facebook. 

Som de fleste andre har Opplysningskontoret for Meieriprodukter (OFM) de siste årene hatt julekalender på nett med daglige premier. Ut i fra statistikk kunne det se ut til at avsenderen OFM og budskap de ønsket å formidle forsvant til fordel for muligheten til å vinne premier. Vi kunne se at det var få som deltok i julekalenderen som besøkte flere sider på melk.no. På bakgrunn av dette stilte vi spørsmål ved verdien av antall besøk. 

Målsetningen i år var å lage en annerledes julekalender. I stedet for å fokusere på premier ønsket vi å skape en julekalender der vi tok utgangspunkt i selve julestria for både å skape en verdifull tjeneste og samtidig synliggjøre melk og meieriprodukters rolle i jula. Jula kommer som regel, ja nettopp som julekvelden på kjærringa. I den forbindelse ønsket vi å lage en tjeneste som tok for seg hele juleperioden fra 1. advent til 13. dag jul.

Vi tok tak i merkedagene i jula, egne og andres tips, eller fallgruver i juleplanleggingen, samt julerelatert innhold OFM allerede satt på. Til sammen dannet dette grunnlaget for en juleplanlegger. Som ordet planlegger tilsier handler det om forberedelse. På bakgrunn av det bygget vi en varslingstjeneste som skulle være til hjelp i en travel juletid. ”Husk å kjøp lilla lys, i morgen er det første advent” og ”Husk å ta ut kalkunen av fryseren nå så den tiner og er klar til steking nyttårsaften” er eksempler på nyttige varslinger og som kan bidra til å gjøre jula mer oversiktlig og mindre stressende.

Uten premier var det avgjørende å lage noe som gav brukerne verdi. Strategien var å skape en kontekst brukeren kunne kjenne seg igjen i, for så å sette inn melkerelaterte budskap i denne etablerte konteksten. Vi ønsket ikke å dytte budskapet på brukeren, men heller gi de muligheten til å aktivt velge det. Vi ønsket å skape engasjement og modus for å bygge dialog, samt øke mottakeligheten for budskap fra OFM i form av relaterte oppskrifter og matfaglig tips og råd.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.