Lanserer kreativ resirk

Arbeid av TBWA\Oslo

TBWA\Oslo lanserer i disse dager nettsiden og ideen creativetrashback.com. Det handler om kreativt søppel som får nytt liv når du deler det med andre.

– Her er det snakk om at kreative mennesker og selskaper deler sine forkastede uttrykk med hverandre, en stor og fin kongstanke. Nettsiden har helt sikkert barnesykdommer, og det er meningen at den skal bli mer avansert, men vi synes den fungerer godt nok til å lansere nå, sier Simen og Doffen fra Westerdals School of Communication, som er utplassert hos byrået og ansvarlige for gjennomføringen av første fase av prosjektet.

Trashboards i Oslo. For å lansere creativetrashback.com i inn- og utland, blir det i disse dager satt opp noen spesielle boards rundt om i Oslo, på JCDecauxs flater.
– I løpet av de siste ukene har vi lagt frem prosjektet for kjente og ukjente kreative kolleger i ulike bransjer. Mottagelsen har vært overstrømmende. Simen og Doffen har vært rundt og rotet i søplebøttene til blant annet Snøhetta, Orangeriet, Work, Yoga Fire, Sebastian Ludvigsen og Tarjei Krogh, og i tillegg har en god del begynt å laste opp trashet sitt på siden, forteller Heisholt (saken fortsetter under bildet).



Publikum laget egen boardsløsning. – Denne første store runden med kreativt søppel delte vi på tre og ga til kunstnerne Fadlabi, Ill Design og Chickenrhino som alle fikk utfolde seg fritt i hvert sin sentralt plasserte JCDecaux-boards. I Fadlabis verk resulterte dette i en 3D-innstallasjon bestående av blant annet fotograf Tarjei Kroghs forkastede lydstudio og en dumpet artikkel av en kjent forfatter. I tillegg inviterte vi publikum til å lage den fjerde boardsen selv, og fikk stor respons, sier Simen og Doffen.

Hovedpovedpoenget er at alle kan ta del i det kreative resirkuleringsarbeidet.
– Bare ta for dere og lag det dere føler for, eller miks det med andre ting dere holder på med. Vi oppfordrer de som bruker søppelet til å lage nye uttrykk til å dele dette med oss i «creativetrashback-administrasjonen», slik at vi kan vise dette fram igjen på nettsiden, sier Heisholt.

– Tanken er også at vi kan lage creativetrashback-fanziner, bøker, postere, filmer, utstillinger og så videre. Og noe av det mest spennende med dette prosjektet er at vi ikke aner hvilken vei det tar, sier Simen og Doffen.

Verkene til Fadlabi, Chickenrhino og De Forbipasserende kan sees på Aker Brygge (Fjordalléen) og Nathionalteateret stasjon.

Se en av boardsløsningene bli til her (Vimeo).

Involverte hos TBWA\Oslo: Nicholas McLean, Simen og Doffen, Benjamin Aker, Johannes Vestly, Erik Heisholt
Webutvikling: Olav Øien/Molecule
Media: JCDecaux

Bidragsytere så langt:
Frank Kristiansen/Snøhetta
Sanjin Filipovic/Making Waves
Christian Bielke/Work
Mohammed Fadlabi/Fadlabi.com
Eirik Braathen/Ill Design
Stig Rønning/Ill Design
Endre Bertnzen/Orangeriet
Christian Vassdal/Bula
Ørjan Eliassen/Bula
Aslak Hartberg/Yoga Fire
Tarjei Krogh
Sebastian Ludvigsen
Henrik Kæmpe
Pernille Andresen/Kari Traa
Martin Lothe
Martin Brandsdal
Hans Gerhard Meier
Trygve Sørli
Jonas Langer/Ekstremproduksjon
Solveig Raanen

Kommentarer

Magdalena Kamøy

7 år, 7 måneder siden

fint tenkt. Hadde vært kult å få en stor internasjonal kunstner til å dumpe noe på siten. For å få PR i starten.