Uten tiltale. Uten dom

Arbeid av Kikkut

Ny stor kampanje fra Amnesty retter søkelyset mot ulovlige fengslinger.

«Kunne du tenke deg et avbrekk fra hverdagen? Dra ut på en lengre reise, langt vekk fra ditt daglige liv, fjernt fra familie, venner og kjente? Leve isolert og uten kontakt med omverdenen, uten telefon eller mulighet til å sende brev eller epost? Bo i et rom på 2 x 2 meter, uten utsikt, innelåst og med beskyldninger om terrorhandlinger hengende over deg?»

Slik innledes Amnestys kampanje mot ulovlige fengslinger. Løsningen Kikkut reklamebyrå har levert integrerer nett, film, mobiltelefoni og SMS.

Før du leser videre: Gå til www.uspesifisert.no.

Komplisert problematikk. Startskuddet for kampanjen gikk 13. april. Amnestys aktivister skal i de neste to månedene arrangere 60 «reiselivsstander» hvor de skal invitere med seg publikum i hele landet på en uspesifisert reise. 500 aktivister skal i sving for å samle inn 50.000 underskrifter for fire enkeltpersoner som alle har vært utsatt for grove menneskerettighetsbrudd legitimert som anti-terrortiltak. Titusener av mennesker er «forsvunnet» og ulovlig fengslet i sammenheng med såkalte antiterrortiltak over hele verden. De er sperret inne uten rettssak og dom, i strid med internasjonale lover.
–– Problematikken er komplisert, og det er relativt høy vanskelighetsgrad knyttet til å visualisere og kommunisere dette temaet, sier Torbjørn Ellingsen, konsulent og tekstforfatter for kampanjen.

– Vi har lang erfaring med å løse Amnestys kampanjer og er stolte av å ha en kampanje som står sterkt og klart i så mange kanaler samtidig, sier Ellingsen.

Nettkampanjen. Kikkut var avhengige av gode samarbeidspartnere for å løse vårens store Amnestykampanje.
–– Vi tok kontakt med vår gode samarbeidspartner Anorak for å løse nettdelen av komunikasjonen. Vi kom tidlig frem til den endelige løsningen av nettsiden uspesifisert.no, forteller Stig Eilert Svendsen som er AD i Kikkut og kreativt ansvarlig for kampanjen.

Målet er å rekruttere SMS-aktivister.
–– Anders Gudmundstuen og Jens-Petter Aarhus i Anorak har hatt en viktig rolle i forhold til å få nettdelen til å spille bra, og har bidratt både i ideprosessen og i oppfølgingen av produksjonen av filmen og kampanje-nettsiden. Jens-Petter har vært en svært god ressurs både som AD i samarbeid med meg, som prosjektansvarlig for kampanjesiten og teknikken knyttet til denne, understreker Svendsen.

–– Vi har hatt gleden av god hjelp av Verden Sterkeste Mann ved innspillingen av musikken og de over 800 navnene som har en sentral rolle i siten, sier Aarhus.

Filmen er produsert av Kandidat, ved produsent Richard Patterson og med regi av Andreas Rønning.
–– Andreas tok mange gode grep for at filmen skulle fungere både filmatisk og teknisk. Det er jo en relativt avansert løsning hvor man både skal fortelle en historie og legge til rette for den tekniske integrasjonen med internett og telefoni, sier Svendsen og Aarhus.

Anorak tok med Good Morning på laget, og de ble en dedikert og viktig samarbeidspartner i prosjektet.
–– Uten stå-på-viljen fra Jørgen, Eirik og Alexander ville dette blitt vanskelig å realisere. Good Morning har sørget for at interaktiviteten i filmen spiller godt, og de står for utformingen av siden. AD og designer Jørgen Winsnes har jobbet tett og godt med oss. Vi er svært fornøyd med resultatet, fortsetter Svendsen og Aarhus.

Mer om kampanjen og underskriftsaksjonen finner du på: amnesty.no/forsvinninger.

Kampanjen kommuniseres i flere kanaler som nevnte www.uspesifisert.no, nettbannere som er ute i mediene eller via koblinger på Facebook og Twitter.

I mediespilleren: Annonser, brosjyre, nettbannere og postkort.

Team fra Kikkut:
Art director og kreativt ansvarlig for kampanjen: Stig Eilert Svendsen,
Tekst: Torbjørn Ellingsen og Stig Eilert Svendsen
Konsulent: Torbjørn Ellingsen
Prosjektleder: Mia Bussoli Wold og Irene Furuholt
AD-assistent: Kjersti Stødle

Team fra Anorak:
Kretør: Anders Gudmundstuen
Kreatør: Art Director og prosjektleder: Jens-Petter Aarhus

Team fra Good Morning:
Webproduksjon: Good Morning AS
Design/AD: Jørgen Winsnes
Flash utvikling: Eirik Fjellaksel & Alexander Svaetichin
Backend: Avento AS, Simon Pedersen & Hans Petter Michaelsen Farstad

Team filmproduksjon:
Produksjonsselskap og regi: Kandidat
Hovedrolle: David Avetisian
Fotograf: Nico Poulsson
Produksjonsleder: Erik Skram Dyblie

Team fra Story Line:
Etterarbeid: Storyline
Klipper: Perry Eriksen
Lyd: Daniel Angyal
Online: Aksel Jermstad

Etterarbeid lyd:
Verdens sterkeste mann v/ Ole Peder Henriksen og Fredrik Weisser

Musikk:
Geirmund Tangvik Simonsen

Ansvarlig hos kunde:
Randi Hagen Eriksrud
Lisa Sivertsen
Jørgen Lindbäck-Larsen

Kommentarer

Finn (DIST) Knudsen

7 år, 7 måneder siden

bra jobba.

Markus Lind

Kreativ Leder i Good Morning

7 år, 7 måneder siden

Kjempefin jobb og supertight nettløsning.

Stig Eilert Svendsen

Art Director i Kikkut

7 år, 7 måneder siden

Hei. Oppfordrer alle å signere aksjonene på www.uspesifisert.no/aksjon også.
Takk.