Må tørre å tenke det verste

Arbeid av McCann Oslo

Stines Sofies Stiftelse og McCann lanserer i disse dager Reklame for Alvor-kampanjen og nettstedet «For barnas beste – må du tørre å tenke det verste.»

Selve navet i kampanjen er nettsiden www.forbarnasbeste.no.

–– Ambisjonen for kampanjen er klar, vi få folk til å tørre å tenke det verste og si ifra når de mistenker at et barn ikke har det bra, og på den måten forhindre at så mange får barndommen sin ødelagt. Forhåpentligvis kan vi også redde et eller flere barns liv, forteller prosjektgruppen bak kampanjen.

I Norge utsettes 1 av 10 barn for omsorgssvikt, vold eller misbruk. Likevel tror de fleste at dette ikke er noe som skjer der de bor, eller med barn de kjenner. Tegnene er ikke alltid så tydelige, og det er derfor det er viktig at man følger med, for barnas beste. På den måten kan du hjelpe barnevernet å se hele bildet, slik at de kan vurdere om barnet trenger hjelp.

Bevisstgjøring. Årets RFA-kampanje har som mål å senke barrieren for å ringe inn en bekymringsmelding.
–– Filmene på nettsiden er klassiske flettehistorier, men du må velge deg en rolle og får kun se en del av historien og må handle på grunnlag av det du har sett. På den måten forsøker vi å eksemplifisere hvordan disse situasjonene oppleves i virkeligheten, hvor man kun ser en del av bildet og må tørre å tenke det verste. For når man vet at dette gjelder 1 av 10 barn er det ikke lenger et spørsmål om folk ser tegnene, men om de tør å se dem, og det er dette vi vil gjøre folk bevisste på med denne kampanjen, sier tekstforfatter Pål Høyer-Andreassen, som oppfordrer alle til å besøke siden og dele den både på Facebook og Twitter.

I tillegg kommer det også radio, TV, stunt og annonser som støtter opp rundt nettsiden.
–– Det meste av innholdet er lavmælt, mens andre elementer kanskje er litt sterkere kost. En del av lanseringen henviser til telefonnummeret 23 11 15 00. Og eneste måten å finne ut hva det handler om er å ringe. Så gjør det, sier Pål Høyer-Andreassen.

Stor takk til:
Paradox: Regissør Arild Frøhlich, produsent Beate Tangre + Erik Poppe som støttespiller
Mobiento: Mobilløsninger
Medicom: Mediaplassering og strategi
Sagveien Resort: Radiospotter og teaserkampanje

McCann:
AD: Magnus Høgberg Hansen
Tekstforfatter: Pål Høyer-Andreassen
Webdesigner: Suzie Webb
Programmerer: Christopher Einarsrud
Prosjektledere: Hege Kathrine Johannesen og Hanne Bismo Steen
AD-assistent: Ketil Eggum
Interaktiv rådgiver: Mark Robinsson
Planner: Elisabeth Søråsen
Rådgiver: Sverre Midttun
Tore Woll
Erlend Klouman Høiner

Kommentarer

Jarle Hetland Bjørlin

7 år, 5 måneder siden

Klokkeren og viktig . Grattis!

Snorre Martinsen

Kreatør / Art Director i POL

7 år, 5 måneder siden

Dette er utrolig fint arbeid. Gratulerer Pål og Magnus

Marte Alstad Hansen

Art Director i We Are Live AS

7 år, 5 måneder siden

Veldig fin nettside!

Sigurd Solberg

Tekstforfatter / Kreativ leder i Futatsu Industries

7 år, 5 måneder siden

På vegne av Pål og Magnus: Tusen takk.