Ny salami på gammelt konsept

Anne Gravingen og Bendik Romstad i Kitchen har fått tilbake det kreative ansvaret for utvikling av Vossafår-konseptet. Nå er de tre første filmene klare.

15357 b6f49 original
15358 8ff41 original
15359 1281e original

Teamet utarbeidet opprinnelig konsept og de første reklamefilmene i Bates for 13 år og 4 byråer siden. Da Vossafår kom tilbake og skulle lansere ny salami, måtte teamet stikke fingeren godt ned i jorden for å se om det var behov for fornyelse, eller om det beste ville være å beholde grunnideene fra 90-tallet. Uansett måtte de finne igjen mannen fra Voss og den blå boblejakka.

– Konseptet vi laget den gang var «Frå folka som bur der». Vi ville at Vossafår skulle representere en outsider fra distriktene. Da Vossafår kom tilbake med lanseringen av salami etter 13 år, fant vi ingen argumenter for ikke å gå tilbake til vår mann på Voss. Salgstallene kan jo også tyde på at vi trykket på noen riktige knapper allerede fra starten og vi ble veldig glade når vi fant både mannen og jakka i god behold, sier Bendik.

Unike norske verdier. Ansvarlig hos kunde, Torunn Eide, var også i førersetet under den første konseptutviklingen.

– Jeg husker godt når vi lagde de første filmene. Det var viktig for oss å ta utgangspunkt i Vossafårs unike norske verdier. Vi hadde begrensede budsjetter, og ønsket å utvikle noe som ville skille seg ut i mengden av reklame, samtidig som vi ville ha noe med en viss varighet. Du kan jo si at vi lyktes 100 prosent med akkurat det. Vossafår har siden den gang utviklet seg positivt, og er nå markedsleder på fårepølse i Norge. Nå gleder vi oss til å få de nye filmene i gammel ånd på TV og få ekstra fokus på salamien vår som allerede har vært ute i butikken i noen måneder.

I alt er seks nye filmer laget. Noen med fokus på nylanseringen og andre med fokus på at Vossafår faktisk er en hel liten produktfamilie. De tre første filmene begynte å gå fra onsdag denne uken.

AD: Anne Gravingen

Tekst: Bendik Romstad

Konsulent: Yvonne Waage

Prosjektleder: Therese Røkke

Byråprodusent: Caroline Werring Otnes

AD-assistent: Tom Rainer Thuv

Produksjon: One Big Happy Family

Produsent: Pias Semb

Regi: Mathis Fürst

Foto: Askil Edvardsen

Etterarbeid: Storyline Studios

Ansvarlig hos kunde: Torunn Eide


Involverte byråer

87152 b889b original

Publicis Kitchen