Innoverer seg tilbake i tid

Frydenlund, Norges første registrerte varemerke, har fått en ansiktsløftning.

16092 1b4fb original
16093 fae0f original

Det er designbyrået Frank som har bistått Ringnes med å relansere Frydenlunds tradisjonsrike fatøl, pilsner og bayer. Byråets kreative leder, Lee Cartmell, kan fortelle at kategorien har utviklet seg voldsomt de senere årene og er blitt utfordret av mange utenlandske ølmerker. I tillegg har oppblomstringen av smale lokalmerker og mikrobryggerier bidratt til å utvikle et stort mangfold i dagligvarehyllene.
– Frydenlund er et ikon blant norske merkevarer, en juvel som tiden hadde gått fra. Ringnes ønsket å bringe Frydenlund tilbake til den plassen merket fortjener, som det smaksrike ølet for kvalitetsbevisste nytere, sier Cartmell.

Det handler om respekt. I et marked hvor de fleste merkene de senere årene har vært gjenstand for en modernisering, var utgangspunktet for Frydenlund at redesignet skulle gjennomføres med respekt for merkets visuelle eiendeler.

– Det var et uttalt mål for Ringnes at prosessen skulle bidra til å forvalte Frydenlunds særegne og lett gjenkjennelige visuelle uttrykk. Et viktig utgangspunkt for prosjektet var innsikten om den voksende andel yngre og mer kvalitetsbevist forbruker som søker ekte og opprinnelige opplevelser, sier senior designer Kjetil Devig.

Han forteller at den oppgraderte identiteten til Frydenlund er basert på visuelle eiendeler helt tilbake til slutten av 1800-tallet. Blant annet har «ML-stjernen», som i 1884 ble registrert som Norges første varemerke, blitt løftet frem og fått en mer sentral rolle. Navnetrekket er basert på en tidligere versjon, og hesten med kjerra som har fulgt Frydenlund siden midten av 1990-tallet er fortsatt et sentralt element.
– Det opprinnelige har blitt nyskapende, i en kategori som har vært preget av modernisering de senere årene, avslutter Devig.

Frydenlund er sammen med Tuborg blant merkene som det siste halvåret tar andeler i et fallende marked. Ifølge byrået har salget av hele porteføljen økt med over 50 prosent siden relanseringen av de tre variantene med nytt design.

Team hos Frank:

Designer: Anette Kirkeby

Seniordesigner: Kjetil Devig

Rådgiver: Oscar Michaelsen


Involverte byråer

FRANK.