Smittsom kampanje

Arbeid av Melvær&Co

Mediebudsjett: kr 2000. Antall sidevisninger: 1,3 millioner. Kampanjen klassekassen.no utviklet engasjerte elever og studenter i hele Norge.

På kampanjesiden klassekassen.no har GE Money Bank gitt klasser og skoler muligheten til å vinne penger til et prosjekt som er viktig for dem. For å delta måtte man gi en kort beskrivelse av saken, samt laste opp et bilde. Videre ble deltakerne oppfordret til å dele saken via Facebook eller andre sosiale nettverk for å sanke stemmer. Ved kampanjeslutt ble tre av de ti bidragene med flest stemmer valgt ut som vinnere. Premiepotten var på totalt kr 100.000.

Effekiv spredning.
I tillegg til å styrke selskapets omdømme og gi noe tilbake til samfunnet, ble det formulert et ønske om 100 innsendte saker og 50.000 besøkende. Dette målet ble nådd i løpet av tre dager. Mellom 1. desember 2010 og 15. februar 2011 ble det totalt registrert 1315 innsendte saker, 477.000 besøk, 271.000 unike besøk og 1,3 millioner sidevisninger.

– Mer enn 80 prosent av trafikken til klassekassen.no kom direkte fra Facebook, noe som tydelig viser det virale aspektet ved kampanjen. Deling av saker og bruk av Facebook-Likes på kampanjesiden sørget for stor synlighet i folks nyhetsstrømmer, sier Silje Herget, tekstforfatter og rådgiver for nye medier i Melvær&Lien Idé-entreprenør.

Populært bloggmateriale.
Tipsing av populære bloggere og konkrete innspill til lokalaviser ga også resultater. Her ble det registrert mer enn 400 omtaler. Av betalt annonsering ble det kun brukt kr 2000 på Facebook-annonser i startfasen av kampanjen.

Les mer om vinnerne og se alle innsendte bidrag på klassekassen.no.

Rådgiver: Espen Strand Henriksen
AD og grafisk design: Andreas Melvær
CTO: Edvard Brygfjeld
Senior systemutviklere: Frode E. Moe og Håkon Rydland
Tekstforfatter: Silje Herget
Prosjektleder: Janette Hansen Straub

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.