Jubler for nedtelling

Arbeid av Dinamo

Dinamo har på vegne av Legoland, ColorLine og Visit Denmark laget en digital jublekalender. 10. mars var det klart for åpning av første luke. Førstkommende lørdag, 24 dager senere, åpnes siste luke – og dørene til Legoland.

Med Jublekalenderen har man siden 10. mars daglig kunnet åpne en luke for å være med på nedtellingen til åpningen av Legoland. Bak hver luke skjuler det seg en liten film med tilhørende spørsmål eller et spill, og hver luke gir mulighet til å vinne en jublegave. Så langt har over 40.000 nordmenn deltatt. Hovedpremien, et superopphold og reise til Legoland, trekkes på jublekvelden, lørdag, og det er fortsatt mulig å delta.

Røde pølser og Jolly Cola.
I tillegg til bilpakker fra Color Line, og inngangsbilletter til Legoland og Lalandia, har dagsvinnere vunnet alt fra en ordentlig rødpølse-fest og 50 nystekte wienerbrød, til en kasse Jolly Cola og billetter til fotballandskampen mellom Norge og Danmark.
– Med nettsiden Jublekalender.no, enkel radioreklame og Facebook som nav for aktiviteten har vi kunnet holde dialogen med brukerne, gi dagsaktuelle hint om premier og oppgaver, rekruttere flere mennesker til å følge oss, og ikke minst aktualisere feriereiser til Danmark og Legoland, forteller marketingsjef Jørgen Bjerke i Visit Denmark.

– Vi har klappet i hendene, sunget og ledd og nå gleder vi oss stort til å kunne åpne de siste lukene og dele ut hovedpremien på lørdag, avslutter Bjerke.

Kampanjen føyer seg inn i rekken av digitale kampanjer utviklet og produsert av Dinamo for VisitDenmark. Kampanjer som tidligere er premiert både med Sølvtagger og Gullblyanter.

Prøv www.jublekalender.no her.

Team Dinamo:
Torstein Greni, Henrik Sæther, Stein Simonsen, Henrik Hagelsteen, Unni Rolfsen, Erik Loe, Jørgen Ødegaarden, Lis Lonning, Ronny Boysen, Henrik Mattson, Thale Håmo-Bakkeng, Andreas Dirdal, André Elvan, Kent Nøkleby,

Animasjon:
Animasjonsdepartementet v/Martin Engh og Jakob Thommessen.

Lydlegging og musikk: Marius Rypdal

Visit Denmark:
Jørgen Bjerke, Mike Olesen, Susanna Gustafsson Johnsen

Kommentarer

Anders Muurman Holm

Tekstforfatter i TRY/ Apt

6 år, 7 måneder siden

Er det lov med "lik dette for å være med i konkurransen"? Nei. Det er det ikke.

Tom Andersson

Key Creative i Isobar Norge AS

6 år, 7 måneder siden

Flotte greier! Fine animasjoner. Gleder meg til å se konkurransene etter luke 3.Jeg vil heller ikke være viktigper, men noen ganger er man det bare:Det er ikke lov å bruk noe Facebook-funksjonalitet overhodet i en konkurranse. Dette gjelder uansett hvor konkurransen ligger. I tillegg er det ikke lov å nevne Facebook som trademark i kommersiell sammenheng. Ordlyden i konkurransen legger tydelig at "like" er et premiss:
"Like Visit Denmark på Facebook, så er du med i konkurransen, og vi minner deg på dagens luke."Denne konkurransen er ikke innafor. Men det er enkelt å fjerne all prat om Facebook og liking i registreringsfeltet, og fjerne pilene. Hvis man vil.

Stein Simonsen

Ansatt i McCann Oslo

6 år, 7 måneder siden

Get a life.

Anders Muurman Holm

Tekstforfatter i TRY/ Apt

6 år, 7 måneder siden

Fet come back!

Tom Andersson

Key Creative i Isobar Norge AS

6 år, 7 måneder siden

Takk for hyggelig invitasjon -jeg gleder meg!

Anders Muurman Holm

Tekstforfatter i TRY/ Apt

6 år, 7 måneder siden

Blir nok ikke mer lov av den grunn altså... Men både site, animasjon og lyd er feiende flott! Har selv opplevd at kampanjer fjernes av facebook på grunn av regelbrudd, så det var like mye en advarsel som et personlig behov for å være viktig-per.

Simen Øian Gjermundsen

Utvikler og Designer i simengjermundsen.com

6 år, 7 måneder siden

haha

Anders Muurman Holm

Tekstforfatter i TRY/ Apt

6 år, 7 måneder siden

Hei igjen! Reglene for dette ("Facebook guidelines for promotion") er jævlig vriene å forstå. Jeg er heller ingen ekspert, men det står i klartekst:"You cannot administer a promotion that users automatically enter by becoming a fan of your page."Og med administration mener de:
"Administration includes operation of any element of the promotion, such as collecting entries, conducting a drawing, judging entries, or notifying winners."Jeg leser det til å omfatte alt, men det stemmer kanskje ikke?I tillegg fant jeg et par nettsteder som diskuterer emnet. Litt fri saksing fra disse:
"Can I select a fan at random to give away a prize?"
No"Can I promote a contest on my Facebook page that I run on my blog/site"?"
Yes. As long as there’s no requirement to do anything on Facebook; e.g., like your page, comment, upload content, etc. You can simply post a link on your page to the contest. And, to be fully safe, I would also include this disclosure, “This promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook.”Det er faktisk ikke engang tilatt å offentligjøre vinnerne av en konkurranse på facebook. Da må det gjøres i en tredjepartsapplikasjon.Hvis noen finner smutthull er hvertfall jeg megainteressert.Linker til steder der dette diskuteres;
http://econsultancy.com/uk/blog/6891-does-your-facebook-campaign-break-their-ruleshttp://www.socialmediaexaminer.com/facebook-promotions-what-you-need-to-know/

Tom Andersson

Key Creative i Isobar Norge AS

6 år, 7 måneder siden

Hvis du slipper å telle til ti, så slipper jeg det også!Jeg har vanskeligheter med å forstå denne reaksjonen. Jeg kom, i tillegg til å gi skryt til kampanjen, med et velment råd for å følge opp Anders Holms like velmente påpekning om at det ikke er i tråd med gjeldende retningslinjer. Har dere fått lov av Facebook på tross av det, så er det jo det kjempebra. Ikke noe problem. Sur sarkasme og arroganse derimot, er et problem. Hvertfall for meg.Det er ikke mitt ansvar å diskutere det du vil diskutere. Hvis du bare vil høre hvor fet kampanjen er (for den er jo kul!), kan du jo bare ta en telefon opp til Stein, eller formulere deg annerledes her inne, slik at folk får lyst til å komme med kommentarer om akkurat det.Jeg har sagt før at jeg er lei av ett-ords-kommentarer som "Fett" og "Bravo", og "Yeah", og "Kult" på KF, men med denne typen utspill skjønner jeg at folk kvier seg for å stikke hodet frem. Og det er jo synd -for man risikerer jo å lære noe når man kan diskutere åpent og saklig med folk. For eksempel kunne vi diskutert hvordan Facebook ganske riktig ønsker å være en kommunikasjonsplattform som du sier Jørgen, men at annonsører ikke er ønsket. Det synes JEG er interessant. Hvordan sjefen sjøl der borte skulle ønske at Facebook var reklamefritt, og at retningslinjene til Facebook er laget for at annonsører ikke skal kunne dra nytte av Facebooks systemer for å prate med folk, uansett hva hensikten er. Så kunne jeg kommet med en anekdote om hvor ålreite de er borte på Facebook Norge, som tøyler strikker i alle retninger for å imøtekomme sine kunders krumspring, men at på tross av det kan pagen din stenges med 24-timers varsel fra internasjonalt hold dersom man blir rapportert, og at det har skjedd med oss en gang før, og at Facebook Norge fikk hindret det etter at vi hadde stått opp midt på natta for å fikse en setning i løsningen, og bra var det.Jeg gleder meg til å å se flere artige greier fra en av Norges modigste annonsører. Dere er flinke!

Frederik Horn

Daglig leder i Ernö

6 år, 7 måneder siden

Du kan jo legge inn email istedenfor. Liker du lyden på siden, kan du forresten også klikke lik på denne linken: "www.facebook.com/verdenssterkestemann.no"

Stein Simonsen

Ansatt i McCann Oslo

6 år, 7 måneder siden

Jeg er ikke ekspert på dette (helst ikke tolk det antitetisk), men det ulovlige er vel å gjøre en konkurranse som skjer på Facebook (motsatt på en helt ekstern site eller via en app) betinget av at man "liker"? Her foregår jo hele konkurransen på en ekstern site, og det står vel ikke noe sted at den ENESTE måten å delta på er ved å "like". For det er det altså ikke.

Halvdan Lind Høverstad

Kreativ leder i Bonanza

6 år, 7 måneder siden

Først vil jeg si at dette så lekkert ut (altså siden deres Jørgen)!Så må jeg gi min gamle klassekamerat Tom honnør for å komme med et saklig og informativt innlegg. Det han snakker om er jo en høyst reell problemstilling og kan (som Simen nevner over her) bla leses om på VG-nett i dag Jeg har inntrykk av at de fleste av oss (ihvertfall kan jeg) i norsk reklamebransje med hell kan bli enda flinkere til å;A) lære oss enda mer om muligheter, begrensninger og utfordringer rundt riktig og effektiv bruk av sosiale medier.B) Bli enda flinkere til å ha konstruktive debatter rundt jobber for å heve det fremtidige nivået på jobbene ytterligere.Her er jo ikke poenget å være brønnpisser, men snarere å ha interessante og lærerike diskusjoner.Avsluttningsvis vil jeg si at det er gledelig at det hele avsluttes med frokostinvitasjoner og ikke munnhuggeri. Og siden jeg har tilbrakt til dels mye tid i Danmark opp gjennom livet kan jeg skrive under på at den danske frokosten er noe man bør få med seg.Gled deg til det Tom.

Stein Simonsen

Ansatt i McCann Oslo

6 år, 7 måneder siden

Get a room.