E6 som rulettbord

Arbeid av TRY og Apt

Europavei 6 har fått et malingsstrøk i Try/Apts nyeste kampanje for Volkswagen. Norges mest kjente veistrekning har blitt til et rulettbord.

22. mai forlater en fulltanket Golf BlueMotion Oslo og kjører nordover på E6. Det fortsetter den med – helt til den går tom. Før den tid skal tusenvis av nordmenn ha gjort seg opp en mening om nøyaktig hvor bilen til slutt stopper.

Hovedelementet i kampanjen er et norgeskart der E6 er delt opp i 140.000 svarte og blå felter hver på 10 meter. På kampanjesiden bluemotion.no velger du ett av dem. Stopper bilen hos deg, vinner du den.

Hvor mye bruker den? – Med skyhøye priser på bensin og diesel er timingen bra for å snakke om Volkswagens mest drivstoffeffektive biler, sier konsulent i Apt Ole Hustad.

– Når folk skal tippe på hvor langt en Golf BlueMotion kan kjøre blir de samtidig nødt til å tenke litt over hva som gjør BlueMotion-bilene litt annerledes.

På selve løpsdagen kan du følge bilen og sjåførene live på kampanjesiden. Der ser du hvor bilen befinner seg, hvilken hastighet den gjør og hvor mye som er igjen på tanken. Kartet er laget med Google maps. I tillegg sørger Google StreetView for at du får se veistrekket der du tror brillen stopper.

Egen TV-reklame og nettannonsering skal sørge for at feltene rives vekk før bilen forlater Oslo den 22. mai. Spill rulett på bluemotion.no.

Fra Try/Apt
Team: Markus Lind, Anders Holm, Petter Bryde, Thorbjørn Ruud, Eva Sannum og Sebastian Prestø
Konsulent: Ole Hustad
Design: Markus Lind
Flash: Emil Jönson og Knut Skåla
Utvikling: Anders Staalheim Øfsdahl
Prosjektleder: Cecilie Fasbender
Motion: Miran Kevic
Musikk og adaptiv lyd: Plan8
Reklamefilm produsert av Gimpville

Kommentarer

Morten Halvorsen

Creative Director i Ming New York

6 år, 6 måneder siden

Kjempekul ide! Fint å se nettløsninger med egen promo på TV.