Heisann herpes!

Arbeid av Mustasj Designlaboratorium

Mustasj Designlaboratorium står bak Røde Kors-kampanjen som skal sikre årets russekull bedre seksuell helse.

Røde Kors Ungdom lanserte nylig sin kondomkampanje «One night stand» overfor landets russ. Målet er å gi avgangselevene en trygg russetid, fri for sykdommer. Utviklingen av kampanjemateriellet er det byrået med den klingende tittelen Mustasj Designlaboratorium som har stått for – helt gratis.

I 2009 ble det registrert nesten 23.000 nye klamydiatilfeller, men mørketallene er store. Og det er ungdom i alderen 15-24 år som blir hardest rammet av klamydiaepidemien.
– Russetiden er en tid med mange one night stands, og mange av dem foregår uten kondom. Nordmenn er faktisk verdensmestere i ubeskyttet sex, sier Knut Sverre, leder av Røde Kors Ungdom.

– Vi skal ha stands på ulike russetreff og på videregående skoler i hele landet, og da tenkte vi det var artig med ordspillet i«one night stand», sier han.

Liker ikke klamydia.
Kampanjen finner også sted på nett. På Facebook kan man like grupper som «ikke klamydia» og «ikke herpes», slik at det står i statusfeltet at «NN liker ikke klamydia». En egen konkurranse er også lansert på nettstedet www.likerikke.no, med reisegavekort og festivalbilletter som premie.

Kampanjens grafiske utseende er utarbeidet i tett samarbeid med trondheimsbaserte Mustasj Designlaboratorium, som har bidratt med kreative ideer og selve utførelsen av hjemmesider og standmateriell. I tillegg har freelancefotograf Øystein Hermstad bidratt med noen heller skrekkinngytende bilder av de ulike kjønnssykdommene.
– Vi mener dette er et godt tiltak fra Røde Kors, og ønsket derfor å bidra i arbeidet med å øke ungdoms fokus på konsekvensene av kjønnssykdommer. I tillegg var det en morsom utfordring å prøve å treffe målgruppen, ungdommer fra 13 til 20 år, sier Erlend Rullestad i Mustasj Designlaboratorium

Knut Sverre skryter av byråets arbeid.
– Hjelpen vi har fått fra menneskene i Mustasj har vært uvurderlig. De har stilt opp uten å ta betalt for det, og har bidratt til å gi kampanjen et stort løft og et bra utseende. Materialet vil også bli brukt i flere Røde Kors Ungdom-sammenhenger hvor seksuell helse er et tema. Vi håper dette bidrar til at flest mulig russ får en sykdomsfri vår og at de bruker kondom. Det er så enkelt, sier han.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.