Imsdal blir ny

Vil være sunn, trendy og elegant.

15156 e1c7f original
15157 6fa38 original
15158 d4fa9 original
15159 d7ae1 original
15160 addcc original
15161 d719c original
15162 eba46 original
15163 8b840 original
15164 56557 original
15165 90000 original
15166 55ca0 original

Siden lanseringen i 1994 er Imsdal blitt en av Norges mest kjente merkevarer. Den gang hadde Ringnes et hårete mål om at norske jenter i løpet av de neste ti årene skulle drikke vann fra flaske mens de ruslet på Karl Johan.

– Det er ingen overdrivelse å hevde at lanseringen av Imsdal endret det norske folks drikkevaner. Vi tror særlig fokus på design og innovasjon, i tillegg til nytenkende markedskommunikasjon, har bidratt sterkt til å posisjonere Imsdal som markedsleder i sin kategori, sier Christine Nygaard-Andersen, merkevaresjef for Imsdal.



Imsdal-fjellet tilbake.
Denne uken lanserer Imsdal sitt nye kommunikasjonskonsept, som blant annet innebærer en visuell ansiktsløftning på hele porteføljen. Det er Frank i samarbeid med industridesignerne på Hugo som har bistått Imsdal med design-arbeidet.

– Det har vært utrolig spennende å jobbe med et produkt som har et så bevisst forhold til visuell identitet. Imsdal er en av få norske merkevarer som har posisjonert seg gjennom konsistent forvaltning av merkevarens visuelle eiendeler i all visuell kommunikasjon. I designet trekker vi linjene tilbake til det opprinnelige, men i et mer oppdatert formspråk, sier Kjetil Devig, seniordesigner hos Frank.

Rent strukturelt er den ikoniske formen på halvlitersflasken nesten umerkelig strammet opp. Det rene og enkle uttrykket har vært retningsgivende for videreutvikling av de andre formatene.

Den mest synlige endringen er at Imsdal-fjellet igjen har funnet sin plass i flaskedesignet. I tillegg gir det nye designet økt hylleeksponering og en mer helhetlig produktportefølje. Vi er svært fornøyd med jobben Frank og Hugo har gjort, sier Nygaard-Andersen.

Mer enn bare en flaske. Imsdal har vært markedsleder siden oppstarten, og har i dag en markedsandel på 50 prosent.

I tillegg til å beholde de attributtene vi eier i dag, nemlig sunn, norsk, rent og naturlig, blir vi i mye større grad oppfattet som trendy og elegant. Designet oppnår også større «liking» enn noen annen flaske i kategorien. Når testpanelet omtaler designet som «mer enn bare en flaske», har vi truffet ganske godt, sier Nygaard-Andersen

Ansvarlig hos Ringnes:

Christine Nygaard-Andersen og Joakim Sande

Teamet hos Frank har vært:

Designer: Anette Kirkeby og Eda Lyngra

Seniordesigner: Kjetil Devig

Account manager: Nils Jørgen Kittilsen

Rådgiver: Oscar Michaelsen

Teamet hos Hugo har vært:

Industridesigner: Martin Fougner

Industridesigner: Jørgen Leirdal


Involverte byråer

FRANK.