Ny profilfilm fra Rimi

Arbeid av McCann Oslo

«Raskt og rimelig» lover lavpriskjeden når de denne høsten lanserer «nye» Rimi med en 45 sekunders profilfilm laget av McCann og Motion Blur.

Rimi-kjeden er nå nystriglet etter flere år med omprofilering av butikkene. Høstens kampanje skal befeste den nye posisjonen «Raskt og rimelig».

– Det er spennende for oss å lansere det nye reklamekonseptet nå som vi har konvertert butikkene våre. Vi håper og tror at kundene opplever at de handler raskere og rimeligere hos oss, sier markedssjef i Rimi, Henning Eriksen.



Etter ombyggingen har butikklokalene blitt mer oversiktlige, med tydelig skilting og lavere hyller. Prisene er også lavere, uten at det alene er det viktigste.

– Vår hovedmålgruppe er små og store barnefamilier. Det er viktig å være billig, men det er vel så viktig at det går raskt å handle. I løpet av høsten tror jeg kundene våre vil forstå hva vi mener med det, sier Eriksen.

Martin Røstvold Thorsen i McCann er godt fornøyd med måten idéen kommer fram i filmen.

– Jeg synes Johan og Motion Blur har blåst liv i konseptet på en tydelig og sjarmerende måte, sier han.

Kunde: Rimi
Ansvarlig hos kunde: Henning Eriksen og Vidar Engen

Byrå: McCann
Kreatører: Martin Røstvold Thorsen, Jens Petter Aarhus og Henrik Bydal
Rådgiver: Paal Tarjei Aasheim
Prosjektleder: Hanne Karlsen
Byråprodusent: Beril Holte Rasmussen

Produksjonsselskap: Motion Blur
Produsent: Ola Narum Berg
Regi: Johan Tappert

Kommentarer

Pål Wehus

6 år, 3 måneder siden

Har du sett kampanjen, Alf? Jeg har kun sett denne filmen. Med unntak av noen spede forsøk med MENY på 90-tallet (kjærlighet til mat, eller noe sånt) har jeg ikke jobbet med dagligvarekjeder.Det må være en vanskelig kategori. Jeg er ikke skråsikker på at 'raskt' er en så håpløs posisjon. Av billigkjedene kan jeg velge mellom Prix, Kiwi og Rema i nabolaget. Som regel havner jeg på Rema fordi det i hodet mitt, og i praksis, hittil ikke har vært noe dilldall. I det siste har imidlertid Rema sagt at de skal øke størrelsen på butikkene og ta inn mer non-food. Det betyr at jeg må gå lenger og lete mellom enda flere badeender, fleecepledd og TV-er med innebygd DVD før jeg finner melka og wienerpølsene.De dagene, og det er flest av de, jeg kun vil grabbe med meg noe fôr på hjemveien, vil jeg kun at det skal gå fort og at jeg ikke blir skrudd på pris.Jeg venter i hvert fall til jeg har sett mer, før jeg går med på at dette er en ubrukelig kampanje. I tillegg er jo rådgiveren en knakende vakker fyr med et fabelaktig navn. Hva ville vært ditt råd til Rimi, Alf?Ikke at det er spesielt viktig, men i tillegg synes jeg det filmatisk er en fin og sjarmerende film. Godt håndverk fra Art Department. Det skader jo ikke.

Ørjan Ellingsen

6 år, 2 måneder siden

Å være "rask og rimelig" er absolutt mulig å oppnå, men det blir i min mening helt totalt feil i denne sammenheng.
Dersom Rimi ønsker å spille på at dersom du bor i nærheten av en Rimi-butikk har du mulighet til å spare tid og penger ved å velge dem er budskapet helt ok. Setter man budskapet mer på spissen blir antakeligvis et flertall i Norge skuffet. Jeg har 5 valg i nærheten før jeg i det hele tatt vurderer min "lokale" Rimi.Et slikt budskap blir vanskelig å gjennomføre og fører nok mer til negative enn positive reaksjoner fra forbrukerne. Ser man på Kiwi sitt momskutt er dette et konsept som lar seg gjennomføre i hver butikk over hele landet. Selling-pointet til butikken er dermed overbevisende uansett om det er 200m eller 5 km til nærmeste Kiwi. Et selling-point bør kunden finne i hver butikk, uansett.Joker har forsøkt seg med dette konseptet som Rimi nå kjører. Om dette fungerte er jeg usikker på. Men jeg håper å se noe mer spenstig fra dagligvarekjedene snart.

Alf Bendik Bendixen

6 år, 3 måneder siden

Beklageligvis føyer denne reklamefilmen seg inn i rekken av ubrukelige kampanjer for dagligvarekjeder.

Alf Bendik Bendixen

6 år, 3 måneder siden

Jeg er enig i at kategorien er svært vanskelig. Men jeg er også overbevist om at de som jobber med markedsføring, og de som lager reklame for dagligvarekjeder leter på feil steder etter hva de kan bygge et reklamekonsept på. Jeg har sendt en artikkel til en avis om hva jeg mener man må gjøre med denslags, og det jeg anbefaler gjelder også for RIMI.

Pål Wehus

6 år, 3 måneder siden

Det er jeg helt enig i, Alf, og det var det jeg prøvde å starte en diskusjon med et snev av seriøsitet rundt.Uansett: Liker-knappen er nådeløs. Try/Flax er dagens vinner!

Pål H. Dobloug

Ansatt i MediaFront

6 år, 3 måneder siden

Sorry, jeg synes ikke at Bob Dylan er noe berømt.

Alf Bendik Bendixen

6 år, 3 måneder siden

Pål, jeg blir bare trist når jeg ser flinke reklamefolk kaste bort talentet sitt på å lage noe som bare er filmatisk fint. Kanskje filmen står til 20 i stil. Men dét er dessverre bortkastet når innholdet er 0.

Odd Einar Hennøy

Tekstforfatter i Alle Gutta

6 år, 3 måneder siden

Jeg handler på Meny og har derfor ikke tid til å kommentere denne filmen.