Filmfaktiske situasjoner

Arbeid av Heydays

Filmproduksjonsselskapet Filmfaktisk har i samarbeid med designbyrået Heydays utarbeidet ny profil.

–– Vi ønsket å fortelle noe om hvem vi er som selskap. Filmfaktisk handler om tilstedeværelse, i prosessen, i filmene og i kundeforhold. Det er dette vi ville at den nye visuelle identiteten skulle kommunisere, sier produsent Bjørn Glestad i Filmfaktisk.

Mathias Haddal Hovet, daglig leder i Heydays forteller.

–– Vi prøver alltid å finne den gode ledetråden som finnes i selskapet og kulturen blant folka som jobber der når vi arbeider med identiteter. Vi prater mye med kundene og legger den visuelle strategien sammen. Tettest mulig dialog gir ærligere og mer nøyaktige identiteter. For oss er det viktig å gi de noe de kan være stolte av og føler seg hjemme i. Noe autentisk og funksjonelt. For Filmfaktisk ble denne ledetråden funnet i deres kontinuerlige søken etter bilder, følelser og situasjoner. Resultatet involverer blant annet et lysende skilt og 1400 tilbakelagte kilometer i minibuss.

Typografisk ramme.
Løsningen er lagt opp slik at den skal vokse og skape en ramme for nye prosjekter og ideer, uten at selskapet skal være nødt til å forholde seg til Heydays eller en kompleks designmanual.

–– Vi har vært mer tilretteleggere for å finne en ramme for Filmfaktisk å leke i. Denne rammen baserer seg på typografi, og en tilpasset font som Filmfaktisk følte var passe seriøs og passe humørfylt. Detaljene i fonten er basert på hvordan det lysende skiltet produseres rent praktisk, som igjen gir en fin egenart. Vi liker at man får følelsen av at typografien har stukket av fra trykksakene og funnet seg en ny location og en ny rolle, sier Haddal Hovet.

Miniturné i vest. Filmfaktisk melder om en utfordrende og spennende kickstart på prosjektet. Den utspilte seg nemlig i løpet av en miniturné i Norges vestlige trakter med en LED-belyst logo, et kamera og en sekk med rekvisitter på slep.

–– Det ble gjort et grundig forarbeid i henhold til research av steder og mennesker på veien. Til syvende og sist valgte vi allikevel å forholde oss til de inntrykkene vi sanket underveis. På denne måten brakte vi ideen om tilstedeværelse videre inn i arbeidet med filmene vi laget på veien. Dette vil vi også fortsette med og jeg tror aldri man helt kan vente seg hva slags type filmer som blir å se i tiden fremover, sier regissør Lars åndheim, som også røper at nye filmer vil gjøres tilgjengelige på den splitter nye nettsiden www.filmfaktisk.no.

En ny film vil slippes hver tirsdag i lanseringsperioden.
–– Vi liker å se på dette som en slags helårs julekalender hvor man åpner en ny film hver fjortende dag, supplerer selskapets siste regitilskudd, Christoffer Lossius.

Naturlig utvikling. Filmfaktisk har produsert reklame, kortfilm og musikkvideo siden 2008. Produsent Glestad forklarer at en ny visuell identitet var en naturlig del av selskapets videre utvikling og dannelsesreise. Han legger til slutt til at hele Filmfaktisk gjør unison trampeklapp for den innsatsen lydbyrået Klinger har lagt i å lyddesigne de foreløpige profilfilmene.

www.filmfaktisk.no.
www.facebook.com/filmfaktisk
twitter.com/Filmfaktisk

Profil:
Heydays/ v Martin Sanne Kristiansen og Mathias Hovet
Profilfilmer:
Produsent: Bjørn Glestad
Regi: Christoffer Lossius, Lars Åndheim, Ola Martin Fjeld
Foto: Espen Gulbrandsen
Produksjonsleder: Kyrre Melbø
Etterarbeid: Filmfaktisk
Musikk og lyd: Klinger.no

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.