DNB i det fri

Arbeid av ANTI og Snøhetta Design

Snøhetta Design og Anti fikk tidligere i år ansvaret for å utvikle DNBs nye logo. Nå er byråene fornøyd med at logoen endelig er i praktisk bruk.

Da offentligheten fikk en snikkikk på den nye DNB-logoen i juni i år, resulterte det i omtrent like mye drama og fordømmelse som slikt pleier å avle. Menneskeheten er grunnleggende skeptisk til forandring, og om man ikke umiddelbart elsker det man ser koster det lite å avfeide det som venstrehåndsarbeid. Unntaket fant gledelig nok sted i diskusjonen som oppsto på kreativtforum.no, der mange etterlyste en ordentlig presentasjon av logoen, snarere enn et foto av en logo på en vegg med en dressmann i forgrunnen (DNBs kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen får ha oss unnskyldt).

–– Det var digg å få vist fram logoen i litt annen kontekst, forteller kreativ leder i Anti, Kjetil Wold, som har opplevd langt mer positive tilbakemeldinger etter at designoppdraget offisielt ble sluppet forrige fredag.

Sprekt valg. Han er fornøyd med at DNB hadde guts til å gå til mindre og uavhengige miljøer som Anti og Snøhetta Design, og synes selv det var et sprekt valg.

–– Det vanligste når store norske selskaper skal skifte ham, er at de går til et stort, etablert, trygt og traust selskap, helst situert utenfor Norges grenser. At de gikk til oss har resultert at vi har lært enormt mye etter å ha gått igjennom en ekstra lang og grundig prosess.

Anti gikk i allianse med Snøhetta Design, der sistnevnte med Martin Gran i spissen var kundeansvarlig, mens Anti og Wold hadde det kreative lederskapet. I tillegg ble Antis Bergens-kontor dratt inn på et tidlig tidspunkt.

Designer Fredrik Melby synes det er spesielt at logoen han tegnet ut nå preger Norges største bank og alle flater som påvirkes av den nye profilen.

Moderne og trygg. I alle innledende tester var det det nåværende designet som scoret aller høyest, forteller Wold.

–– Den balanserte godt ved å føles moderne samtidig som at det signaliserer en seriøs og trygg bank.

Jobben er på ingen måte ferdig: Nå skal logo og signatur implementeres på alt fra filialer til kontorer og bankkort, slik at Snøhetta Design og Anti vil jobbe med DNB i lang tid framover.

Dette befinner seg jo et stykke fra Anti Sweden Jeans og djevelsk kaffeposedesign. Føles det litt ekstra moro å ha landet noe så stort og streit som en bank etter å ha profilert seg som et antisvensk dongerifabrikant med motevisninger i Hell?

–– Vi liker å holde på med faget vårt uansett om det handler om designerjeans eller Norges største finanskonsern, svarer Wold diplomatisk.

–– Men det er klart det er litt ekstra stas å komme på besøk til svigerfar, som er DNB-sjef på Hamar, etter dette, avslutter Wold.

Kommentarer

Michael N. Evensen

Product Designer (Mobile) i SoundCloud

6 år siden

Zorro-banken!