Hormon-app fra Apt

Arbeid av Apt

Try/Apt har utviklet en kampanje for Forbrukerrådet der målet er å bekjempe hormonforstyrrende stoffer i kosmetikk- og pleieprodukter.

Forskere mener at disse stoffene kan gi økt forekomst av brystkreft, testikkelkreft, dårlig sædkvalitet og deformerte kjønnsorgan, såkalt krytorkisme, hos mennesker.

Flytter forbrukermakt. Det som utviklet seg til noe mye mer enn en kampanje startet for over et år siden da en invitasjon til å bli med i et spennende anbud tikket inn i kontorene i Øvre Slottsgate, ifølge Markus Lind i Apt.

– I stedet for å utvikle en tradisjonell opplysningskampanje ønsket vi å utforde Forbrukerrådet til å tenke i litt andre baner for å få frem budskapet. Det slo oss fort at vi her snakker om en vanskelig materie. Det er en jungel av produkter der ute og det er vanskelig å finne ut hva de innholder når man ikke engang vet hva man skal se etter. Så kom vi til å tenke på at de fleste produkter har en ting til felles, et DNA som vi har teknologien til å analysere. Dette DNAet kalles strekkoder og ved hjelp av en iPhone-applikasjon kan du enkelt skanne produktet for å finne ut om produktet er farlig eller ikke før du kjøper det. På denne måten flyttes forbrukermakten bokstavlig talt tilbake i hånda til forbrukeren, sier Lind og fortsetter:

– I sommer sendte vi ut en gjeng ivrige studenter med ett mål for øyet: Registrere så mange produkter som mulig for å fylle databasen før lansering. 4000 produktregistreringer og fire måneder senere var applikasjonen endelig klar for å rulles ut i den store verden.

Vil ha detektiv-hjelp
. Det gjenstår fremdeles mange produkter som ikke er registrert men her håper Forbrukerrådet på hjelp fra dyktige detektiver som ønsker å eksponere alle produsenter som har hormonforstyrrende stoffer i kosmetikk- og pleieprodukter sine. Du kan derfor enkelt registrere produkter direkte på applikasjonen.

– Vi ønsker at løsningen skal være så tilgjengelig som mulig. Derfor har vi i tillegg laget en Facebook-side med tilnærmet lik funksjonalitet som gjør deg i stand til å finne ut om produktene innholder farlige stoffer eller ikke. Planer om en Android-versjon er også under bearbeiding, avslutter Lind.

På lanseringsdagen har kampanjen allerede klart å skape god oppmerksomhet i media og i kveld får konseptet omtale i Puls på NRK1 klokken 19.45.

Les mer og last ned appen her.

Team hos Apt har vært:
Markus Lind, art director
Eva Sannum, tekstforfatter
Espen Aaeng, designer
Christopher Aalholm, utvikler
Kaja Helene Kristiansen, utvikler
Fred Kihle, konsulent
Linda Tillier, prosjektleder

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.