Nyttårskanonen

Arbeid av Dinamo

Fakta: De siste årene har det vært en økning i antall skader ved oppskyting av fyrverkeri, spesielt blant unge menn

Fakta: De siste årene har det vært en økning i antall skader ved oppskyting av fyrverkeri, spesielt blant unge menn. Oppgave: Få en vanskelig målgruppe til å bruke beskyttelsesbriller på Nyttårsaften. Idé: Vi ville vise effekten av å ha på seg beskyttelsesbriller, uten å vise øyeskader fra et sykehus. Vi bygde derfor Nyttårskanonen og fikk Radioresepsjonen (som tilfeldigvis målgruppen digger) til å være verter på en facebook-side hvor folk kunne skyte klementiner, pepperkakepynt, juletre, gløgg, riskrem og julesild. Midt i fleisen på gutta. Kampanjen var delt inn i to deler. Den første besto av en teaserfase med avstemning over ting kanonen skulle lades med. Del to var en avduking av Nyttårskanonen. Her kunne de ulike skuddene bli delt med venner på Facebook. Effekt: Nyttårskanonen nådde i underkant av 500 000 personer på Facebook på litt over en uke. 34% av de som kjøpte fyrverkeri var mer opptatt av å bruke briller i år kontra i fjor. Antall alvorlige øyeskader gikk ned med 33%.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.