Widerøe tar Norwegian-reisende under vingen

Widerøe og McCann tok gull i Gullblyanten på fredag med kampanjen «En sommer uten regn». Nå er de på lufta med en ny kampanje som vekker oppmerksomhet.

18235 2a6e3 original

Bakgrunnen er at Widerøe har fått konkurranse fra Norwegian på rutene Torp-Bergen og Torp-Trondheim. Mens Norwegian bare flyr én gang morgen og én gang ettermiddag til hver av disse byene, har Widerøe 60 avganger hver uke. Dette gir de Widerøe-reisende en fleksibilitet som de med Norwegian-billett ikke har tilgang til.

Bruker overkapasitet til promo.
For å promotere denne Widerøe-fordelen, gir selskapet nå samme mulighet for dem som egentlig hadde valgt konkurrenten. Alle med Norwegian-billett som av en eller annen grunn ønsker å bytte til en av Widerøes mange avganger, får sitte på uten å betale en krone, såfremt det finnes et ledig sete å oppdrive.

I realiteten bruker man bare ren overkapasitet til å promotere sitt fremste konkurransefortrinn. Vi syntes det var en frisk måte å skape oppmerksomhet rundt forskjellen på hva de to flyselskapene tilbyr, samtidig som det er noe veldig «widerøesk» over det å tilby haik til noen som ellers hadde blitt sittende fast. Samtidig fikk vi litt den gode følelsen av å ha en idé som også redaksjonene ville fatte interesse for, sier kreatørteamet i McCann, Stein Simonsen og Torstein Greni.

Har allerede skapt jubel.
Kampanjen fikk en flying start i går, da Norwegian hadde kansellert sitt morgenfly til Trondheim. De som ikke hadde fått beskjed om kanselleringen, og derfor egentlig kom til Torp på bomtur, kunne dermed juble over gratis ombooking til Widerøe.

Foruten lokalavisene i Torp-området plukket både NRK og Dagens Næringsliv raskt opp saken, og har det siste døgnet sørget for at kampanjebudskapet har blitt godt spredt.

Kampanjen støttes av enkle annonser som bare kunngjør selve tilbudet, og en reklamefilm som skal vises på nett og på lokal-TV og kino.

Team McCann:

Torstein Greni, AD
Stein Simonsen, tekstforfatter
Camilla von Borcke, prosjektleder
Marius Zachariasen, rådgiver
Beril Holte Rasmussen, byråprodusent
Anne Hildremyr, formgiver
Yvonne Aarnes, formgiver

Bannerproduksjon: PlastikkMedia

Filmproduksjon: Dallas Film
Regissør: Nils Peder Sand
Produsent: Arnt Egil Andreassen

PR-byrå: WergelandApenes

Involverte byråer

Mc Cann Logo blue

McCann Oslo