Bigfoot i humoristisk høstkampanje

Arbeid av Futatsu Industries

En familie av Bigfoot-entusiaster dukker opp som hovedpersoner i ny Subaru-kampanje.

Amerikansk kulturimperialisme kjenner ingen grenser: Nå har kryptozoologien kommet til norsk reklamefilm ved at Futatsu bruker en familie av Bigfoot-entusiaster som hovedpersoner.

I en tøff bilbransje der det ene pakketilbudet slår det andre i hjel, har Subaru valgt en mer humoristisk tilnærming. Futatsu Industries har funnet frem Bigfoot-fenomenet. Det japanske bilmerket har i en årrekke assosiert seg med tøffe norske forhold, men i høst er de «Ustoppelige» på en langt mer leken måte.

Bigfoot (sasquatch, storfot) er navnet på et dyr det påstås skal leve i Nord-Amerika, hovedsakelig på vestkysten av USA og Canada. Dette er en av de mer kjente eksemplene innen kryptozoologi, et felt som de fleste fagfolk forkaster som pseudovitenskap ettersom hele fagfeltet er basert på tvilsomme øyenvitner og mangel på gode fysiske bevis. De fleste fagfolk ser på Bigfoot-legenden som folklore og en spøk, men det finnes fagfolk som tror historien kan være sann. (Kilde: Wikipedia)
.

Umiddelbart litt søkt. – Vi ble enige med byrået om at vi måtte skille oss positivt ut, og samtidig selge bil. Bigfoot kan umiddelbart virke litt søkt som kampanjetema, men alle i organisasjonen har vært positive fra første stund. Man skjønner jo at «dager» er tilbud, og resten blir en bonus, sier informasjonsdirektør Stian Thrane.

Kampanjen går bredt i trykte og digitale medier, og med TV-premiere i dag går kampanjen inn i sin andre fase, og i følge Thrane er Subaru så langt godt fornøyde. Filmen viser to norske familier som begge er Bigfoot-entusiaster, om enn på hver sin måte.

–– Vi har snart solgt ut kvoten vår på XV, og nå flytter vi fokuset over på storebrødrene Forester og Outback. Vi vil vise frem disse bilene på en relevant måte, men med et smil om munnen. Derfor har Bigfoot vært et perfekt tema, sier Thrane.

Multimedial kampanje
. Bigfoot-kampanjen er utviklet og produsert av Futatsu Industries både på analoge og digitale flater, samt at byrået også har planlagt og håndtert all medieplassering for Subaru. Det kreative teamet, Martin Midtbø og Trygve Sørli, sier det er balansen mellom det surrealistiske og det realistiske som gjør at kampanjen klarer både høy oppmerksomhet og høy relevans.

–– Subaru velges av forskjellige typer familier over hele landet, men samtidig ville vi gjøre forholdet mellom disse familiene til noe interessant og moro, sier Midtbø.

Bigfoot i USA-valget. Et kuriøst tilleggsmoment er at Mitt Romney har klart å hisse på seg alle Bigfoot-entusiaster i USA, da han i en debatt hevdet at motparten hadde kommet opp med den «største løgnen siden Bigfoot». Det falt mange tungt for brystet og reaksjonene i pressen og på sosiale medier lot ikke vente på seg. Finding Bigfoot på Nature Channel trekker rundt 1,6 millioner seere, og det arrangeres jevnlig seminarer om fenomenet. Nå ser det ut som Romney kan miste alle Bigfoot-stemmene i november, noe som kan bli skjebnesvangert i en jevn valgkampinnspurt.

Du kan også se filmen på Vimeo eller på vår YouTube-kanal.

Team hos Futatsu Industries har vært Martin Midtbø, Trygve Sørli, Lena Solbakken Johnsen, Frode Bjerved, Niri Bøyesen, Roger Henriksen, Marcela Urbano, Aris Theophilakis, André Thorsen og Hågen Pettersen.

Filmen er produsert av Gry Sætre i Tangrystan med Trond Fausa Aurvåg på regi.

Fra Subaru Norge har produktsjef Tom Haanshus, markedsdirektør Dag Asbjørnsen og informasjonsdirektør Stian Thrane vært involvert.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.