Smittet av Kaizers

Arbeid av Anorak

Anorak, Notch og Haaland, Eidsvåg & Strøm skal gjenta suksessen de opplevde i 2010 med Kaizers Orchestras «Hjerteknuser»-kampanje.

For snaut to uker siden dukket denne merkelige filmen opp på YouTube og andre nettsteder (oppfølgerfilmen kan du se i mediespilleren over). Mer skulle ikke til for å vekke den sovende kjempen som utgjør Kaizer Orchestras formidable fanbase, men for sikkerhets skyld guffet teamet bak fra Haaland, Eidsvåg & Strøm/Anorak/Notch på med et såkalt ARG-spill (Alternate reality game), der blant annet cover-art skulle settes sammen som puslespill i 15 biter i tillegg til en omfattende søknadsprosess der de letet etter bandets syvende medlem.

Tirsdag i forrige uke ble iPhone- og Android-appen Kaizervirus sluppet. Samme kveld klokken 20.00 ble det annonsert gratiskonsert via appen på Blå. Klokken 22.00 gikk bandet på scenen til fullstendig stinn brakke, hvor tilhengerne blant annet kunne få høre premiere på førstesingelen fra albumet «Aldri mer vodka, Violeta».

Arven fra «Hjerteknuser».
Appens primære funksjon er å la fansen høre musikken fra det forestående albumet «Violeta Violeta Vol. III» før alle andre, men i tillegg vil det dukke opp annet eksklusivt matriell og eksklusive opplevelser. Denne uken er appen lansert påny i optimalisert form, og i den anledning tok vi en prat med to fra teamet bak, Jens Petter Aarhus og Simen Idsøe Eidsvåg. Anorak og HES sto også bak «Hjerteknuser»-suksessen fra 2010.

–– Kaizervirus-appen er et verktøy som lar fansen kontrollere utgivelsene, men er også til for oss og bandet til å kommunisere med fansen, forklarer Aarhus.

–– Appen har akkurat blitt sluppet, og mange deler av kampanjen gjenstår. Det handler om å bygge momentum, og det er eksklusivt innhold som gjelder. Forrige gang handlet det om å dele ut noteark og få ut versjoner av låta før platen var sluppet. Denne gangen ville vi at fansen skulle få tilgang til lydsporene før alle andre. Både for å spre musikken, men også fordi Kaizers vil vise at de setter pris på fansen og vil gi noe tilbake. Og Kaizers Orchestra er i aller høyeste grad involvert i hele prosjektet.

Lar tilhengerne bestemme.
Det handler om de samme mekanismene som forrige gang: Ekslusivitet og tilhengernes trofaste entusiasme.

–– Det ligger en utrolig kraft i fansen til Kaizers. Utgangspunktet var at vi ville la fansen bestemme og, og til det trengte vi et verktøy, og da var det nærliggende å lage en app og bruke GPS-funksjonen på smarttelefonen for å få fansen til å samarbeide. Her har Notch vært en viktig samarbeidspartner, sier Simen Idsøe Eidsvåg.

«Kaizervirus» er for øvrig et uttrykk som lenge har tilhørt kaizermytologien, et begrep vokalist Janove Ottesen ofte bruker fra scenen.

En epidemi med opphav i Bergen. – Det er et uttrykk som har eksistert like lenge som bandet. Appen er på sett og vis en forlengelse av hvordan det har blitt brukt. Appen fungerer slik at du mottar virus dersom du er i nærheten av en annen person som allerede har blitt smittet. Viruset begynte hos én person i Bergen, og eksploderte over hele Hordaland og Rogaland på kort tid. Så havnet viruset på flyplassene og spredte seg videre til resten av landet, og deretter videre til utlandet. Nå tror jeg vi trygt kan si at vi har mistet kontrollen over viruset. Det er nå så mange som bærer de at det er vanskelig å smitte noen bevisst. Det er litt som å bli bli smitta med en forkjølelse på bussen, uten at du vet fra hvem.

Dermed blir det slik at låtene blir sendt til streaming og iTunes så snart de har fått bein å gå på gjennom applikasjonen. Det er fansen som bestemmer når låtene kommer ut. Jo større spredning, desto raskere kommer de ut.

–– Kampanjen er veldig organisk. Vi syntes det var mye å følge med på under Hjerteknuser-kampanjen, men det kan ikke måle seg med mengden informasjon vi nå må følge med på. Vi finner ut hva vi skal gjøre fra dag til dag nå selv om vi har mange ting og aktiviteter som er planlagt må vi justere underveis. Her spiller også bandet en svært viktig rolle. I tillegg har vi bandets syvende medlem, Steffen, som ble plukket ut som den første smittekilden. Han har også en finger med i spillet fremover.

Til nå er kaizervirusappen lastet ned 45.000 ganger fra App Store.

Filmen med gutten på sykkelen er regissert av Lars Klevberg.

www.kaizervirus.com

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.