Den siste olje

Arbeid av Per Høj

Bymiljøetaten i Oslo – Enøk er aktuell med en utendørskampanje som skal motivere folk til å bytte ut oljefyren. Saatchi & Saatchi står bak.

Én oljefyrt leilighet forurenser i snitt like mye som 1,3 biler (eller snaue 17.000 km bilkjøring) og en enebolig mer enn fem biler. Saatchi & Saatchi står bak løsningen som skal vekke oppmerksomhet på boardsflatene kommunen disponerer. Løsningen skal øke kunnskapen om problemer knyttet til oljefyring, men også gjøre folk oppmerksomme på støtteordningen for å bytte til fornybare energikilder. Oljefyr som oppvarming forbys i 2020.

Ifølge kreativ leder Øyvind Waage i Saatchi er det godt å få muligheten til å jobbe kommunikasjon på et så viktig område.

– Oslo kommune er blitt en bevisst og sterk annonsør på store deler av miljøfeltet. Oljefri-prosjektet er et godt bevis på dette, sier Waage.

– Vi håper og tror på større bevissthet rund oljefyrproblematikken og håper flere vil benytte seg av både støtteordningen, rådgivning og temakveldene vi tilbyr. At både huseiere selv tar affære og at andre leilighetsbeboere tar opp saken i sine oljefyrte borettslag og sameier, sier Jenny Kosberg Skagestad i Bymiljøetaten – Enøk, som sier seg særs fornøyd med kampanjeløsningen.

Teamet:
Foto og etterarbeid: Fredrik Ödman
Kreatører: Veronika Skjold Jevne, Snorre Martinsen, Christopher Køltzow og Øyvind Waage
Prosjektleder: Gry Bækkelund
Rådgiver: Jon Fredrik Sandengen
Ansvarlig hos Bymiljøetaten: Jenny Kosberg Skagestad

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.