Reaksjonær på gjørs

SMFB går «pre-internet» med Diesel i ny, global online-kampanje

13346 bf574 original
13344 31df0 original
13345 df2cc original
13347 96895 original
13348 a8395 original
13349 3c240 original
13350 2f80a original
13351 f99ad original
13352 1f5b6 original

Diesel relanserer sin mestselgende sko noensinne med en kampanje på nett som oppfordrer folk til å gå offline, slutte å poste i sosiale medier og gå back to basic. En måned etter forrige globale storsatsing (for Geox), relanserer SMFB i dag den 20 år gamle skoen Diesel YUK med kampanjen «The Pre-Internet Shoe».

Generasjon 0.
Diesel YUK-skoen ble først lansert i 1993, og det historiske perspektivet har dannet grunnlaget for å definere den som en «pre-internett sko» og bygge kampanjen rundt dette.

– Mens andre skoprodusenter satser på teknologi, tracking og ønsker maksimalt med deling på sosiale nettverk, har Diesel valgt å relansere en sko akkurat slik den var i 1993. Fullspekket med datidens skoteknologi, det vi si ingen teknologi i det hele tatt. Dette er en sko som ikke gjør noe annet enn å se bra ut og være god å gå i, forteller byrået.

– Enkelte ting var definitivt bedre i 1993. Da slapp man å se statusoppdateringer om at folk hadde trent, Instagram-bilder av hva som ble spist til lunsj og få en irriterende påminnelse hver gang noen sjekket inn på et sted du skulle ønske du selv var.

FB-konkurranse: Logg av FB

Diesel har også laget Facebook-konkurransen «The Pre-Internet Experience». For å fullføre konkurransen må du (naturlig nok) la være å poste på Facebook i tre døgn. Hvis man i tillegg slutter å poste på Instagram og Twitter går gjennomføringen raskere. 20 vinnere får 20 par Diesel YUK 20th Anniversary Edition sko hver. Det tekniske er utført i samarbeid med Nodes Norge.

The Shoes Don't Know

Til Diesels YouTube-kanal er det laget tre filmer som tar utgangspunkt i hvordan enkelte mennesker tar som en selvfølge at alle nye produkter skal være teknologiske mirakler. Inkludert sko. Hver film er laget i den stilen hovedpersonen selv ville presentert seg i på YouTube, ikke ulikt millioner av hjemmelagede filmer som allerede ligger der. Filmene er laget i samarbeid med Acne Productions og regissert av Anders Jedenfors.

Det har vært veldig spennende å lage en kampanje der vi kombinere den klassiske Diesel-holdningen fra 90-tallet med dagens digitale muligheter. Resultatet er en online-kampanje som oppfordrer folk til å gå offline. Og dette blir jo ekstra morsomt når vi lanserer det hele fra Diesels Facebook-side, som har over 2,7 millioner likes, sier Pål Høyer-Andreassen, kreatør i SMFB.

I tillegg til nett vil kampanjen frontes i et utvalg av Diesels over 5.000 utsalgssteder i 80 land verden over.

Se mer av kampanjen på facebook.com/Diesel og youtube.com/Dieselplanet.

SMFB:
Kreativt team: Pål Høyer-Andreassen og Magnus Høgberg Hansen
Konsulent: Kristian Lyse
Strateg: Kristian Kristiansen
Prosjektleder: Silje Hvideberg Tobiassen
Web produsent: Christoffer Lorang Dahl
Grafisk design: Nicklas Hellborg
Gode hjelpere: Christian Bielke & Martin Yang Stousland

Filmproduksjon:
Acne Productions
Regi og foto: Anders Jedenfors
Produsent: Petur Mogensen

Nettproduksjon:
Nodes Norge
Digital rådgiver: Christian W. Jansen

Ansvarlig hos Diesel har vært Deborah Salbego og Stefano Taboga

Involverte byråer

22656 cabdf original

SMFB

37395 12e62 original

Nodes Webutvikling

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2012 Mote

  • Gullblyanten 2012 Håndverk

  • Gullblyanten 2012 Profil

  • Gullblyanten 2012 Mote