Flytter merkevaren til Gjensidige

Arbeid av Dinamo

Tradisjonsrike Gjensidige tar nå en ny posisjon i markedet. Med hjelp fra Dinamo har forsikringsselskapet valgt en mer kundeorientert strategi og profil.  

Det siste året har Dinamo samarbeidet tett med Gjensidige for å utvikle ny merkevareplattform og visuell identitet. Med ønske om å bryte «bransjedialekten», ville Gjensidige posisjonere seg som det mest kundeorienterte selskapet i nordisk forsikringsbransje. Dette ble startskuddet for Dinamos oppgave: Å skape et annerledes, engasjerende og relevant kundeorientert forsikringsselskap.

Identitet med mennesket i fokus. Hovedassosiasjonen som ønskes skapt gjennom kommunikasjonskonseptet er at Gjensidige er like viktig før, som etter at skaden har skjedd. De hjelper deg å forberede deg på alt som vil skje i ditt liv, både de positive overraskelsene, og de som ikke er fullt så positive. Dinamo har laget en helt ny visuell identitet som tar utgangspunkt i at det er nettopp mennesker og deres behov Gjensidige har fokus på.

– Den nye visuelle identiteten har fått et fargerikt, illustrativt og lekent uttrykk som bryter med den gamle, trauste og «blå» identiteten, og som gjør det enklere å formidle historier om folks liv. Med disse grepene tror vi Gjensidige posisjonerer seg som relevante og viktige i folks bevissthet, forteller Dinamo.

Et annerledes nettsted
. Den visuelle profilen skal også ivaretas på alle digitale flater. Et av uttakene er nye Gjensidige.no, som er bygd opp med samspill mellom design, interaksjon og innhold.

– Vi har videreført tankene i Gjensidiges merkevareidentitet gjennom visuelle grep på åpne sider. Hjemmesiden tar utgangspunkt i livets hendelser og folks behov, i større grad enn i Gjensidige og hva de ønsker å selge. På denne måten bryter den med de tradisjonelle bransjekonvensjonene, forteller Kristiansen.

Nettsidene er utviklet på tvers av fagfelt, i samarbeid mellom Dinamo, Gjensidige og BEKK. Sammen har de jobbet parallelt for å definere alle aspekter ved brukeropplevelsen.

– Nye konvensjoner i brukeropplevelsen krever også at man utvikler innhold på nye måter. Gjennom hele prosessen har innhold blitt sidestilt med design og interaksjon, og alt har blitt bearbeidet og omskrevet før lansering. Internett er blitt viktig for folks syn på merkevaren, og ved å våge å skille seg ut gir Gjensidige.no en god og annerledes brukeropplevelse, sier Magnus Revang i BEKK.

Brukervennlig løsning. Sentralt i nye Gjensidige.no er tanken om moduler, der hver av dem har et klart formål. De skal ta deg dypere eller sidelengs i sidestrukturen, og gi deg svar på én eller flere brukeroppgaver. Samtidig gir de siden en umiddelbar gjenkjennelsesfaktor.

– Modulene har en kontrollert tilfeldig plassering, på samme måte som ting skjer tilfeldig i livet. Vi fyller modulene med et tydelig og enkelt formspråk på samme måte som Gjensidige skal opptre ovenfor sine kunder når tilfeldighetene skjer i det virkelige liv, sier faglig leder digital i Dinamo Design Erlend Tangen Istad.

Mer jordnært. Modulene er også et visuelt grep for å skape et mer menneskelig uttrykk på siden, da det er mindre maskinelt og mer jordnært enn gridoppsettene man vanligvis ser på nett. Med den nye visuelle profilen skal Gjensidige utfordre og bryte med vedtatte standarder for norske merkevarers nettsteder.

– Et flertall av store norske merkevarer blir identitetsløse på nett i det øyeblikk man holder hånden over logoen. Gjensidige.no kombinerer brukervennlighet og oppgavefokus med en sterk visuell merkevareidentitet. Den redaksjonelle tilnærmingen er at automatikken er fraværende, og skreddersøm bærer uttrykket. Dette er, med det raskt voksende inntoget av nettbrett, en trend i utvikling som vi vil se mer av i tiden som kommer, forteller Tangen Istad.

– I løpet av desember har vi tatt ut profilen i en rekke sammenhenger, det er gøy å endelig kunne ta den i bruk i flere dimensjoner og sammenhenger. Vi har vært synlige i forbindelse med Håndball-EM og Gjensidiges engasjement der, det var flott å se den nye logoen på draktene til håndballjentene. I tillegg har vi laget filmer, nettkampanjer og ulike digitale møteplasser, vi gleder oss til 2013, avslutter Charlotte D. Brecke.

Team fra Dinamo:
Kundeansvarlig: Charlotte D. Brecke
Kreativ rådgiver: Ivar Vereide

Dinamo Design
Rådgiver: Axel Hartvig-Larsen
Rådgiver: Lena Stølen
Rådgiver: Morten Kristiansen
Prosjektleder: Victoria Salbu
Design og visuell profil: Simen Grankel, Alexandra Schou, Therese Jacobsen
Design: Lis Lonning, Ida Ekroll, Kristine Melvær
Digital designer: Erlend Istad

Dinamo Reklame
Kreativt team: Geir Florhaug og Frank Standahl Dybhavn
Dialog team: Gisle Bakkalia, Frode Karlsen og Jan-Willy Skjølberg
Prosjektleder: Charlotte Kristoffersen
Prosjektleder: Hanne Løchen
Digital strategi: Helge Tennø
Digital rådgiver: Charlotte Brecke
Produsent: Stefan Lindskog

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.