All verdens kunnskap

Arbeid av Tank Design Oslo

Høsten 2012 rettet Nasjonalbiblioteket et blikk på leksikonets utvikling gjennom tidene, med en utstilling som omhandlet kunnskap fra hele verden.

Jordkloden er et visuelt symbol ofte brukt i sammenheng med formidling av kunnskap. Vi ønsket i tillegg å vise menneskets innvirkning på leksika, og valgte derfor å brette en klode av sidene fra ulike leksika som illustrasjon for temaet "All verdens kunnskap". Den brettede kloden samler kunnskapsformidlende media gjennom tidene, samtidig som de sammenkoblede pentagonene som utgjør kloden kan gi assosiasjoner til nettverk og lenker.

Papirmodellen danner ikonet for alle kommunikasjonsflatene rundt utstillingen, og valg av origamimønster var en viktig del av konseptet. Vi kontaktet origamiekspert og fysiker Robert J. Lang, og hans «Makalu, opus 388″ ble brukt som mønster for selve modellen vi brettet.

Valg av typografi og layout er hentet fra de klassiske typesnittene og det hierarkiske, lesbare layouten man finner i trykte leksika. Fargepaletten er bl.a. hentet fra en globus som er sentral i utstillingen, samtidig som den sobre paletten støtter opp under temaets tyngde og seriøsitet.

Høsten 2012 rettet Nasjonalbiblioteket et blikk på leksikonets utvikling gjennom tidene, med en utstilling som omhandlet kunnskap fra hele verden. Jordkloden er et visuelt symbol ofte brukt i sammenheng med formidling av kunnskap. Vi ønsket i tillegg å vise menneskets innvirkning på leksika, og valgte derfor å brette en klode av sidene fra ulike leksika som illustrasjon for temaet "All verdens kunnskap". Den brettede kloden samler kunnskapsformidlende media gjennom tidene, samtidig som de sammenkoblede pentagonene som utgjør kloden kan gi assosiasjoner til nettverk og lenker. Papirmodellen danner ikonet for alle kommunikasjonsflatene rundt utstillingen, og valg av origamimønster var en viktig del av konseptet. Vi kontaktet origamiekspert og fysiker Robert J. Lang, og hans «Makalu, opus 388″ ble brukt som mønster for selve modellen vi brettet. Valg av typografi og layout er hentet fra de klassiske typesnittene og det hierarkiske, lesbare layouten man finner i trykte leksika. Fargepaletten er bl.a. hentet fra en globus som er sentral i utstillingen, samtidig som den sobre paletten støtter opp under temaets tyngde og seriøsitet.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.