«Det moderne øye» sett gjennom et moderne øye

Bakgrunn: Selv om Munch-museet huser noe av verdenshistoriens mest anerkjente kunst, blir det sett på som gammeldags og kjedelig – særlig blant unge mennesker. Vandreutstillingen «Det moderne øye» viser hvordan Edvard Munch omfavnet ny teknologi, og hvordan han brukte film og foto til å finne nye uttrykk og mening i kunsten sin. I forbindelse med åpningen, ønsket Munch-museet å nå fram til et nytt og yngre publikum. Oppgave: Hvordan kunne vi, med et minimalt budsjett, få unge besøkende til å engasjere seg i utstillingen, og få øynene opp for Edvard Munchs kunst? Idé: Vi overtalte museet til å midlertidig oppheve det strenge fotoforbudet inne i museumslokalene, slik at Instagram-brukere kunne ta bilder av de utstilte verkene, tolke dem, og gi dem ny mening gjennom sine egne hashtags og captions. Alle bidrag merket #detmoderneøye fikk plass i en separatutstilling på nett. Resultater: I tillegg til en mer spennende museumsopplevelsen for unge Instagram-brukere, beviste vi også at Munch-museet ikke er så umoderne som ryktet skal ha det til. Over 400 bidrag har blitt publisert på Instagram, og utstillingen ligger ann til å bli den best besøkte vinterutstillingen i museets historie – med en solid økning i antall unge publikummere.

23553 cedce original
23554 97be5 original
35373 2321b original

Bakgrunn:
Selv om Munch-museet huser noe av verdenshistoriens mest anerkjente kunst, blir det sett på som gammeldags og kjedelig – særlig blant unge mennesker.

Vandreutstillingen «Det moderne øye» viser hvordan Edvard Munch omfavnet ny teknologi, og hvordan han brukte film og foto til å finne nye uttrykk og mening i kunsten sin. I forbindelse med åpningen, ønsket Munch-museet å nå fram til et nytt og yngre publikum.

Oppgave:
Hvordan kunne vi, med et minimalt budsjett, få unge besøkende til å engasjere seg i utstillingen, og få øynene opp for Edvard Munchs kunst?

Idé:
Vi overtalte museet til å midlertidig oppheve det strenge fotoforbudet inne i museumslokalene, slik at Instagram-brukere kunne ta bilder av de utstilte verkene, tolke dem, og gi dem ny mening gjennom sine egne hashtags og captions. Alle bidrag merket #detmoderneøye fikk plass i en separatutstilling på nett.

Resultater:
I tillegg til en mer spennende museumsopplevelsen for unge Instagram-brukere, beviste vi også at Munch-museet ikke er så umoderne som ryktet skal ha det til. Over 400 bidrag har blitt publisert på Instagram, og utstillingen ligger ann til å bli den best besøkte vinterutstillingen i museets historie – med en solid økning i antall unge publikummere.

8140-93f30-original.pdf

23552-57961-original.pdf PDF, 2.443 MB
Last ned

Involverte byråer

47602 a5af7 original

Ernö