Bodø er i stor utvikling, men har slitt med å etablere en tydelig og attraktiv profil. Over 16 mrd. skal brukes på byutvikling de kommende årene og i lys av dette ønsker Bodø å fremstå som mer nyskapende og fremtidsrettet. Planene medfører at næringslivet stimuleres og får et skrikende behov for arbeidskraft. Målet for kampanjen er derfor å øke bevisstheten rundt ”nye” Bodø og rekruttere innbyggere på sikt. Målgruppen er hovedsaklig fraflyttede Bodøværinger og karriéresøkende mennesker i regionene rundt byen og Nord-Norge.
Løsningen ble konseptet “Extreme City Makeover Bodø” hvor amerikaneren Jack Murray ble invitert til Bodø for å kaste et nytt lys over byen. Gjennom Jacks øyne betraktes den storstilte oppgraderingen og i møte med innbyggerne avdekkes forventingene til prosessen. Det ble laget et digitalt nav som skal leve i et lengre perspektiv, med introfilm og temafilmer innenfor relevante kategorier. I filmene gir lokale ”eksperter” bred innsikt om nye jobb- og boligmuligheter, som er en vesentlig faktor til at folk flytter. En redaksjonell tidslinje holdes kontinuerlig oppdatert med nyheter fra regionen og tall over ledige stillinger og boliger hentes fra finn.no. Formålet med nettstedet er å gi et fortløpende bilde som i sum uttrykker Bodøs ambisjon og utvikling.
Involverte byråer
Creuna