Frie mennesker i et fritt land

Arbeid av Ernö

Forsvaret lanserer kampanje basert på konseptet «For alt vi har. Og alt vi er.»

Vinneren av Sølvfisken for desember 2012 er såpass fersk at vi ikke har rukket å presentere den tidligere, en kampanje som har bakgrunn i kommunikasjonskonseptet som ble utviklet på sensommeren 2010 sammen med Ernö.

Utydelig rolle

Bakgrunnen for den økte kommunikasjonen bygger på behovet for å tiltrekke seg den riktige kompetansen som Forsvaret trenger for å møte morgendagens utfordringer. Da arbeidet begynte var det ett ord som beskrev Forsvaret: Likegyldighet. Forsvarets rolle og viktighet var ikke tydelig for det norske folk. Det var for mange som tenkte: Dette angår ikke meg.

Ifølge Tom Ovind, sjef Forsvarets mediesenter, var det ønskelig å understreke at Forsvaret er viktig for oss alle som enkeltmennesker, i tillegg til det nasjonale perspektivet.

–– Verdiene Forsvaret er bygget på, er de samme som landet vårt er bygget på. Men i et land der vi har så mye er det kanskje lett å glemme at den virkelige rikdommen fortsatt finnes i det vi er: Frie mennesker i et fritt land. Et viktig mål for kommunikasjonen ble derfor å relatere Forsvaret til de verdiene som betyr mest for oss. Målet er å bygge videre på de gode resultatene som er oppnådd så langt, sier Eirik Hovland, tekstforfatter i Ernö.

Den nye kampanjen består av hovedfilm og tre temafilmer, digital kampanje, et kampanjenettsted og bruk av sosiale medier. Kampanjen omhandler rekruttering og Forsvarets oppgaver. Filmen ble tatt opp blant annet i Lofoten, på Hemsedalsfjellet og i Oslo.

Tar i bruk sosiale medier

I filmen stilles et spørsmål om hva som er fint med landet vårt. Filmen får deg til å reflektere over hva du mener er verdt å ta vare på.

–– Vi ser at nordmenn i dag bruker sosiale medier for å ytre meninger, fortelle hva de er stolte av og glad for. Vi vil gjerne følge hva nordmenn mener er verdt å forsvare, sier Michael Bruteig, markedsansvarlig ved Forsvarets mediesenter.

Forsvaret tar i bruk Forsvaret.no og egne Facebook-sider i tillegg til annonser på web og på Facebook for å skape engasjement rundt bruk av hashtaggen #verdtåforsvare.

–– Å jobbe med en kampanje som tar sosiale medier på alvor inspirerer. Kampanjen tar opp et veldig viktig spørsmål: Hva mener jeg er verdt å forsvare? Det har i alle fall fått meg til å reflektere over noe som er lett å ta for gitt. Forsvaret har en stor intern kommunikasjonsavdeling som vi har arbeidet tett sammen med. Det har gjort at det digitale landingsrommet innholder en rekke spennende filmer som gjør den digitale opplevelsen rikere og mer engasjerende, uttaler kreativ leder i Hyper, Lars-Petter Windelstad Kjos.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.