SDG bak Melkerampa-design

Arbeid av Scandinavian Design Group og Inne Design

Melkerampa er Tines levende butikkonsept i Mathallen på Vulkan. Det kreative grepet er bygget rundt konseptet «Hjemme hos Tine».

Konseptet «Hjemme hos TINE» gjenspeiler opplevelsen av å komme hjem til en venn, til en ledig stol rundt kjøkkenbordet hvor kaffen står på lunk. Navnet Melkerampa er tradisjonsrikt og bærer i seg historien om en sosial møteplass der siste nytt blir utvekslet. Denne tradisjonen blir moderne i møtet med interiørdesign og visuell identitet.

– Kundeopplevelsen er ivaretatt i alle møtepunkter, fra visuell identitet og interiør til pakning og kommunikasjon. Dette oppleves i en inviterende inngangsportal, komfyren som stedets hjerte, display av varer og de ansattes ritualer og uniformer. Alle designelementer bidrar til å bygge merkevaren og ingenting er overlatt til tilfeldighetene, påpeker strategisk rådgiver i Scandinavian Design Group, Annie Myhre.

Tradisjoner og modernitet. Symbolet for identiteten er inspirert av Fellesmeieriets identitet fra 30-tallet, og logoens håndtegnede utforming refererer til stempelmerking som et uttrykk for kvalitet og norske treskjæringstradisjoner. Det tradisjonsrike uttrykket i logosymbol og navn veies opp av modernitet i materialer, teknikker, fargevalg og fonter.

Ansvarlige designere for prosjektet, Ingvil Marstein og Torjan Rood Vastveit fra Scandinavian Design Group og interiørarkitekt Vigdis Apeland Bergh fra Inne Design, har jobbet tett sammen under hele prosessen. Innpakningspapiret er spesialdesignet og består av foto og tegninger fra Tines arkiver med dokumentasjon fra over hundre år tilbake i tid. Langbordet som er produsert av gamle frukttrær har understell utformet i stålrør, etter inspirasjon fra dagens melkerør i fjøset. Melkeglassene er håndblåste, alle kopper og fat er hånddreide og gamle melkeflasker danner en lampekrone over bordet.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.