Verdens største flaskepost

Arbeid av TRY og Apt

Solo har bygget en åtte meter lang flaskepost, fylt den med en kasse Solo og et brev, og sjøsatt den utfor Kanariøyene.

Etter litt startproblemer er flaskeposten nå på god vei mot det åpne hav. Flaskeposten er åtte meter lang, har AIS, lanterne, radarreflektor og er proppfull av teknologi.

– Vi mener Solo er verdens beste brus, men utenfor Norge har mange fortsatt til gode å oppdage den unike smaken vi nordmenn er så glade i. Etter at vi tidligere har fristet amerikanere og fått hjelp av våre norske fans til å sende Solo til nesten hundre land, ble det rett og slett for vanskelig å velge hvem som skulle få smake denne gangen. Vi bestemte derfor at havstrømmene skal gjøre jobben for oss, og ha det litt gøy samtidig, sier Joakim Sande, daglig leder i AS Solo.

Det er Try/Apt som står bak ideen og gjennomføringen. 

– Det er helt klart at dette er et av våre mest krevende prosjekter noensinne. Og aldri før har vi vel samarbeidet med så mange fagfelt og fagpersoner, sier konsulent i Try/Apt, Linda Kling.

Hydrolift og Eker design, med industridesigner Bård Eker i spissen, har bistått med selve byggingen av flasken. Hamar-firmaet Making View, som også har levert spektakulære løsninger til Visitnorway, har laget det spesialbygde 360-kameraet som sender tre bilder daglig via satellitt. Sunwind har laget spesialkonstruerte solcellepaneler som er krumme i formen og passer flaskens form. Listen er lang.

Fjernstyrt spyling

Å få all teknologien til å «snakke sammen», å få overført bilder via satellitt, å programmere en egen PC til å skru av og på apparater, osv, er det Try/Apt selv som står for. I tillegg til å lage selve nettkampanjen selvfølgelig.

– Vi har virkelig fått brukt all kompetansen vår her. Vi er kanskje aller mest stolt av at vi har klart å utvikle en egen fjernstyrt spylefunksjon. Siden det kommer mye saltvann på kameralinsa, har vi en 140 liters ferskvannstank om bord i flaskeposten. Spylingen kan vi fjernstyre her hjemmefra via satellitt, sier utvikler i Try/Apt, Pål Smitt-Amundsen.

Et slikt prosjekt krever også tett dialog med sjøfartsmyndigheter, jurister, forsikringsselskap, havforskere, metrologer, tollmyndigheter, transportfirmaer, slepebåtfirmaer, osv.

– Det har gått med noen timer her ja, medgir Kling. 

– Men samtidig har det vært veldig gøy og lærerikt. Og all ære til Solo som har turt å kjøpe en så modig idé.

Dokumenteres på VGTV

Til å lage dokumentarserien som går på VGTV har Try/Apt fått hjelp av Anti Media, som med sin ekspertise og teknologi virkelig har vært med på å løfte prosjektet.

Første episode ligger allerede ute på VGTV, og det slippes flere fortløpende. Se VGTV-episoden her.

–Vi har inngått et tett samarbeid med Schibsted på dette prosjektet. Kampanjen vil i tillegg til VG også være synlig på finn.no og flere andre steder. Dette blir spennende, avslutter senior merkevaresjef for Solo, Marianne Høy Erikstad.

http://solo.no/nb/map/start

Kommentarer

Christoffer Lorang Dahl

Digital Director i SMFB

4 år, 7 måneder siden

Gøyalt prosjekt! Med værgudene på Involverte-lista ville kanskje fødselen vært litt mindre trang?

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.