Petter Northug er en av Norges største idrettsstjerner, og nå også en merkevare.
– Petter har alt det man drømmer om i en merkevare: attitude, han er unik og tydelig. De fleste må betale mye penger for å kunne havne i en sånn posisjon, men Petter har bygget opp merkevaren gjennom gode idrettsprestasjoner, sier Kjetil Wold, partner og kreativ leder i Anti & Grandpeople.
Northug selv har vært sterkt delaktig i både strategi-, idé- og designprosessen, som dels har foregått på Anti & Grandpeoples kontorer i Oslo, dels på Northugs treningssamlinger i Italia.
– Det er Petter Northug selv som har kommet med konseptene, og så har vi videreutviklet dem sammen med ham. Petters visuelle uttrykk ligger i bånn. Sluttproduktet, altså logoen, er Petter sitt. Vår oppgave er å jobbe med merkevarene og formgi uttrykket deres med faglig tyngde og ekspertise, sier Wold.
Northug ønsket en grafisk identitet som var forankret i hans sportslige prestasjoner, og merket etter staven i løypa ble således utgangspunktet for hvordan logoen skulle ende opp.
Involverte byråer
ANTI