Ny teknologi bidrar til et rikere museumsbesøk
Kunstporten er en app der barnefamilier og ungdom kan bli kjent med kunst på syv norske kunstinstitusjoner, gjennom å jakte etter og utforske kunstverk.
Aktuelt byrå
NoA Ignite
Kunstporten er et resultat av et unikt samarbeid mellom Lillehammer Kunstmuseum, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Munch-museet, Henie Onstad Kunstsenter, Haugar Vestfold Kunstmuseum, Drammens Museum og Astrup Fearnley Museet.
Design og IT-selskapet Making Waves har vært ansvarlig for strategi, konsept, design og teknisk utvikling. Prosjektet har mottatt støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.
– Vi vet at barnefamilier ønsker å gjøre noe sammen i fritiden og at ungdom ofte synes det kan bli kjedelig å besøke museene. For å gjøre noe med dette har vi satt i gang dette unike samarbeidsprosjektet, sier Hilde Fauskerud, prosjektleder og initiativtager til Kunstporten.
For barnefamilier og ungdom
Kunstporten er utviklet spesielt for barnefamilier og ungdom, der de kan bli kjent med kunst på syv norske kunstinstitusjoner, gjennom å jakte etter og utforske kunstverk. Barn kan være kunstagenter og løse oppdrag i møte med kunst. Ungdom får hjelp til å lage nyttige huskelapper de kan bruke i flere fag i videregående skole. Appen er utviklet for iPhone/iPod, er gratis å laste ned, og kan tas i bruk på egne telefoner eller på utlånsenheter ved museene.
– Gode opplevelser handler om å involvere og engasjere publikum. I utviklingen av Kunstporten har vi lagt vekt på å skape interaksjon gjennom samtaler, lek og aktiviteter mellom barn og ungdom og kunstobjektene. Gjennom grundige brukerstudier og involvering av målgruppene har vi utviklet et rammeverktøy som museene nå kan fylle med fantastisk innhold, sier Erik Jansson, Engagement Director i Making Waves.
Involverte byråer
NoA Ignite