Hvem skal du gå for?

Arbeid av Dinamo

Alle nordmenn skal oppfordres til å gå med bøsse en søndag i oktober. Dinamo og TV-aksjonen NRK har laget en nær kampanje med historier fra det virkelige liv.

TV-aksjonen NRK er et sikkert høsttegn. For første gang siden 2008 har aksjonen et tema som direkte berører mange mennesker i Norge. Midlene går til Nasjonalforeningen for folkehelsen og deres arbeid med demens. 

– Den store utfordringen i årets kampanje var ikke å lage emosjonelle budskap som skulle vekke følelser. Saken berører direkte i hverdagen og demens er en av de sykdommene nordmenn er mest redd for å få. Utfordringen lå i å lage en logisk bro fra det emosjonelle til at det er noe mottaker tar et ansvar for og vil og kan gjøre noe med, sier Kjetil Lorentzen, markedsansvarlig i TV-aksjonen.

Over 70.000 har demens og 300.000 er nærmeste pårørende. Det er ventet en dobling de neste tiårene. Det er ingen kur mot demens og vi vet ennå lite om årsaker, sykdomsforløp og behandling.

– Vi valgte å fokusere på hasteaspektet da aksjonen fikk navnet «Ingen tid å miste». Gjør vi en innsats nå har vi muligheten til å endre de dystre framtidsutsiktene. I innspurten mot 20. oktober skal kampanjen rulles ut og vi har valgt å fokusere mye på at de fleste nordmenn er berørt på en eller annen måte, sier Lorentzen.

Kampanjen består av annonser med fire hovedhistorier der alle er berørt av demens på ulike måter. Det er også laget tre filmer i dokumentarisk stil. Ideen var egentlig en annen, men da regissør David Reiss-Andersen var ute for å filme ble han grepet av skjebnene han møtte og ville gi hver av dem litt mer tid.

– Virkeligheten overgår alltid fiksjon. Når jeg møtte disse menneskene ble jeg slått av det motet de utviste ved å stå frem. Det ble naturlig å la dem snakke for seg selv, sier Reiss-Andersen. 

Personlig satsing på sosiale medier

TV-aksjonen og Dinamo har også satset på en kampanje på facebook. Kampanjen (som man kan se her: gaafor.blimed.no) spiller også på folks personlige grunn til å gå med bøsse i år.

– Vi har fått med oss profilerte mennesker som Haddy N’jie, Erna Solberg, Erik Thorstvedt, Ingrid Bjørnov, Rune Gokstad, Hadia Tajik, Anne-Grete Strøm-Erichsen og Selda Ekiz, for å nevne noen. Men det er vanlige nordmenns engasjement i hver bygd og by som gjør TV-aksjonen til en suksess. Derfor er det dem vi vil skal fortelle om sitt engasjement og inspirerer i egne nettverk. Vi satser på at filmen kommer i Guinness rekordbok som verdens lengste mobiliseringsfilm, sier Kaja Haldorsen, kommunikasjonsansvarlig i TV-aksjonen.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.