Melkebarten er tilbake

Husker du Bjørn Dæhli som drakk av et stort melkeglass på nittitallet? Nå tar Tine Melk tilbake melkebarten og relanserer kampanjen fra OL i 94 i ny drakt.

39330 c2a9a original

Det har gått over 20 år siden melkebartkampanjen ble lansert på norsk fjernsyn. Nå er den tilbake med et gjensyn med den norske OL-helten.

– TV-reklamen er starten på en kampanje vi skal kjøre frem mot OL i Sotsji i 2014. I tillegg til Bjørn Dæhlie kommer vi til å bruke flere kjente og aktuelle idrettsstjerner i denne kampanjen, sier Frode Fimreite, kategoridirektør Drikke i TINE.

Internasjonal trendsetter

Den første offisielle melkebart-reklamen fra TINE kom i 1992 og vant blant annet Gullfisken i 1992 og fikk tildelt sølv i Gullblyanten 1993. Kampanjen med idrettshelter som Bjørn Dæhlie, Johan Olav Koss, Inger Helene Nybråten og Stine Lise Hattestad Bratsberg ble lansert i forbindelse med OL i Lillehammer i 1994 og kampanjen har i ettertid blitt kopiert internasjonalt.

– Det er ikke mange internasjonale trender som starter i Norge, men TINE var blant de første til å bruke melkebarten i markedskommunikasjonen. Nå er det 20 år siden OL-feberen herjet som verst i Norge og opp mot OL neste år ønsker vi å skape den sammen stemningen, sier Fimreite.

Fokus på sunnhet

Et riktig og variert kosthold er viktig for både barn, unge og voksne. Forbrukerne ønsker flere sunne produkt, men samtidig går melkekonsumet ned. Det er en av grunnene til at TINE relanserer melkebart-kampanjen.

– Vi ønsker å ta folket tilbake til røttene av merkevaren vår og øke fokuset på sunnhet og gode kostholdsvaner. Melka er et næringsrikt produkt som er en viktig del av et variert kosthold, sier Fimreite.