Morgenbladet i et nøtteskall

Verdensledere portretteres for å annonsere Morgenbladets nye utseende.

40180 29a45 original

I dag, fredag 22. november relanseres Morgenbladet i ny drakt. Til begivenheten har marketingbyrået Jimmy Royal utviklet et annonsekonsept som viser frem avisens unike redaksjonelle profil.

– Vi tok tak i et enkelt spørsmål: Hvis Morgenbladets innhold skulle presenteres i et enkelt annonseformat, hvordan ville det ha sett ut? Resultatet er et realisme-inspirert maleri der lekkasjene fra Edward Snowden og et utvalg av verdenslederne portretteres i en enkelt scene. Studerer man maleriet nøye vil man se ulike politiske referanser til avlyttingsskandalen som nå også rulles opp i Norge, sier Anders Aakre, kreativ leder i Jimmy Royal.

Det nye designet til avisen er det tyske ErlerSkibbeTönsmann som står bak.

For å sikre nyhetsaktualiteten har Jimmy Royal fått hjelp av fotograf Lasse Fløde og Andreas Bennwik fra Rithuset. I tillegg er det tatt noen snarveier som kanskje ikke de realistiske malerne ville tillatt seg. Nå jobbes det intensivt med neste nyhetssak.

Resultatet blir å se på busser og trikker i de største byene i Norge frem mot jul. I tillegg kommer det til å skje en del aktiviteter rundt maleriets ulike historier på Facebook.