Merkevareløft for Gilde

Arbeid av Los & Co

Gilde går på TV med en historie om hvordan produktene blir til, framfor hvordan de ser ut i butikken.

Målet er å skille Gilde fra konkurrentene som de eneste som kan garantere 100 prosent norsk kjøtt i alle sine produkter. Filmen løfter fram en sauebonde fra Sogndal, en svineprodusent fra Steinkjer og en storfebonde fra Sel som forteller historien om hundre prosent norsk kjøtt.

– Kun halvparten vet at Gilde er hundre prosent norsk. Derfor er det viktig for oss å formidle dette, fordi det er unikt for Gilde. Alt kjøtt som er merket med Gilde kommer fra norske gårder og norske dyr. I reklamefilmen får vi se hvordan dette værharde, langstrakte landet med sitt kalde klima er selve basisen for å få frem kjøtt av høy kvalitet, levert av stolte norske bønder, sier marketingdirektør i Nortura, Silja Vestad.

Åpner opp merkevaren

Filmen er bare en liten del av en større prosess Vestad har satt i gang med å tydeliggjøre merkevaren Gilde. Utgangspunktet var et posisjoneringsprosjekt der LOS&CO kom inn underveis, og det siste året har marketingbyrået på Vippetangen bistått både med produktfilmer og annonsering i andre kanaler, PR og digitale prosjekter.

Målet for det langsiktige arbeidet er å bygge en tydeligere merkevare som byr både på de beste norske kjøttvarene, matkompetanse og inspirasjon,  samtidig som den tar med seg sin 50 år lange historie.

– Ambisjonen for Gilde strekker seg utover å levere de beste produktene. Vi skal dele den ekspertisen vi har, ta livet av myter om moderne matproduksjon som faktisk består av mye mer manuelt arbeid enn folk tror, og jobbe for innovasjon både mot forbruker, handel og eiere, sier Silja Vestad. 

Langsiktig med LOS&CO

Arbeidet har gjort at Gilde gjennom det siste året er blitt blant LOS&CO sine aller største kunder. Byråleder Jan Christian Fosseidbråten forteller at det er inspirerende å få lov til å jobbe så langsiktig og på tvers av kanaler med en merkevare som tør å se lenger enn neste lanseringsvindu. 

– Å bygge en merkevare krever kunnskap, utholdenhet og trygghet for å våge. Å samarbeide så tett om alle deler av kommunikasjonen og også bli invitert inn i strategiprosesser, er det vårt tverrfaglige miljø elsker og er rigget for, sier Fosseidbråten.

Reklamefilmen vil rulle over tv-skjermene fra og med 31. januar. 


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.