Ny tobakkskampanje fra Helsedirektoratet

Arbeid av TRY og Apt

Try/Apt og Helsedirektoratet er ute med ny kampanje for å få nordmenn til å slutte å røyke.

Denne gangen er røykere og eksrøykere blitt sterk involvert både i forkant, og i selve kampanjen. Resultatet har blitt flere små dokumentariske portrettfilmer av mennesker som har slutta eller har et sterkt ønske om å slutte. 

La oss prate om det

En undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i oktober viste at tre av fire som røyker hadde tillit til at de kunne lære noe om røykeslutt av andre som sluttet. I tillegg viste fokusgrupper at det var behov for et sted å samles og diskutere på internett. Kampanjen ble utviklet i samarbeid med både røykere og eksrøykere. 
– Vi valgte ekte historier som det viktigste virkemiddelet både på TV og i digitale kanaler, og den nye facebooksiden «Slutta – din røykeslutt» ble lansert i slutten av november som en sentral del av kampanjen, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Hilde Skyvulstad
Facebooksiden, hvor man kan få råd fra tidligere røykere og få støtte fra andre i samme situasjon, er et av flere tiltak for å hjelpe folk i å lykkes med røykeslutt. 
I denne kampanjen er reklamefilmene i seg selv også en utstrakt hånd til de som vil slutte. Et av tipsene som mange deler, er at det lønner seg å fortelle det til mange. Ved å stille opp i filmene, i beste sendetid på TV2, legger man litt ekstra press på seg selv.
Første bolk går på tv og web-tv i disse dager. Fra facebooksiden vil Helsedirektoratet også rekruttere flere som ønsker å «si det høyt» og dele tips med andre.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.